• الگویی برای یادگیری الکترونیکی در مؤسسه های آموزش عالی کشور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 587
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 29903136021

    مقاله الگویی برای یادگیری الکترونیکی در مؤسسه های آموزش عالی کشور

    هدف: هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای یادگیری الکترونیکی در کشور ایران است.

    طراحی/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله انجام شده است: مرحله نخست، کاربردی توسعه ای با جامعه آماری خبرگان مطرح دانشگاهی حوزه یادگیری الکترونیکی، روش نمونه گیری هدفمند  ملاک محور و روشهای گردآوری داده، مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه؛ مرحله دوم، همبستگی )معادلات ساختاری) با نمونه آماری 376 نفری از اعضای هیئت علمی، مدیران و کارشناسان فنی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه پژوهشگرساخته.

    یافته های پژوهش: نتایج پژوهش تأثیر ابعاد تدوین، محتوا، پشتیبانی، راهبرد آموزشی، رابط کاربری، بازاریابی اینترنتی، فناوری، کانال ارتباطی و عوامل فردی را بر رضایت کاربران و کارایی یادگیری الکترونیکی مؤسسه های آموزش عالی ایران تأیید کرده است؛ همچنین متغیر کانال ارتباطی بر محتوا و رضایت کاربران تأثیری مثبت و معنادار داشته و تأثیر مثبت و معنادار رضایت کاربران بر کارایی یادگیری الکترونیکی نیز تأیید شده است.

    محدودیتها و پیامدها: به روزبودن و با جامعه جهانی و به ویژه کشورهای پیشرفته حرکت کردن، همیشه حل کننده مسائل نیست. باید مسائل بومی تشخیص داده شده و مناسب با آن از این بستر استفاده شود. هرچند یادگیری الکترونیکی صرفاً یک سری ابزارها نیست و نیامی از راهبردها، خط مشی ها، شیوه های یادگیری، آموزشی، ارزشیابی و بازخورد است.

    پیامدهای عملی: محتوای ارائه شده و دریافتی کاربران، متناسب با ویژگیهای فردی آنها میباشد و میتوانند این محتوا را از طریق کانال مطلوب ارائه دهند و یا دریافت کنند.

    ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر به لحاظ عوامل و ابعاد، بکر و کمتر بررسی شده است و می تواند به پیشرفت دانش یادگیری الکترونیکی کمک کند. چنین الگویی باید با شرایط کشور و نیازها و مأموریت های مؤسسه های آموزش عالی ایرانی متناسب باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها