• بررسی تأثیر کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کاهش هزینه های نمایندگی در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 291
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02133202487

    مقاله بررسی تأثیر کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کاهش هزینه های نمایندگی در شرکت‌های پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهران

    کمیته‌ های حسابرسی، از هنگام شکل یافتن خود تاکنون، نقش مهمی در راهبری شرکت ‌های سهامی داشته‌ اند و اهمیت کمک‌هایی که کرده‌اند، در سال ‌های اخیر مشهودتر است. کمیته‌ های حسابرسی را محافظان سازمانی می ‌دانند که برای صادقانه بودن وضعیت مالی شرکت‌ های سهامی عام، اطمینان بخشی می کنند. کمیته حسابرسی یکی از مکانیزم‌ های مؤثر برای بهبود کیفیت سازوکارهای نظارتی و گزارشگری مالی شرکت‌ ها است که به کاهش هزینه نمایندگی کمک می ‌کند هدف این پژوهش بررسی تأثیر کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کاهش هزینه‌های نمایندگی در شرکت‌های پذیرفته‌ شده بورس اوراق بهادار تهران می ‌باشد. یافته‌های این تحقیق بر اساس داده‌ های 120 شرکت پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391 تا 1397 جمع ‌آوری شدند.

    پژوهش انجام‌شده از نظر نوع هدف جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی میباشد. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته است از تحلیل روش رگرسیون پانل دیتا استفاده شده است. نتایج برآورد مدل نشان داد که‌ ویژگی‌های کمیته حسابرسی شامل استقلال و تخصص مالی کمیته حسابرسی بر هزینه نمایندگی تأثیر منفی و معنی ‌داری وجود دارد، همچنین نتایج نشان داد که دوره تصدی حسابرس و تخصص حسابرس در صنعت بر هزینه نمایندگی تأثیر منفی و معنی‌داری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها