حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • از نقش تا عرش؛ واکاوی ارتباط تزیینات کاشی کاری کاخ گلستان با جقه ی تاج شاهی قاجار (فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 592
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02133202487

    از نقش تا عرش؛ واکاوی ارتباط تزیینات کاشی‌کاری کاخ گلستان با جقه‌ی تاج شاهی قاجار (فتحعلی شاه و ناصرالدین‌شاه)

    دوره قاجار یکی از مقاطع مهم سیاسی- اجتماعی و فرهنگی۔ هنری ایران است. تأثیرات صریح فرهنگ غرب در این دوره اجتناب‌ناپذیر است.کاخ‌ها به‌عنوان شاخص‌ترین بقایای معماری در دوره قاجار با جدیت تداوم پیدا کردند.

    در این راستا،  افرادی همچون فتحعلی شاه و ناصرالدین‌شاه اقدام به انجام تعمیرات و ساخت کاخ‌های جدید کردند. با توجه به اهمیت تاج در ایران و اینکه نشان آسمان و نمادی از تاییدات آسمانی محسوب می‌گردید، به همین جهت ، تزیین تاج مورد توجه قرار می‌گرفت.جقه، زینت‌بخش تاج و کلاه پادشاهان قاجار بوده است؛ نوعی تزیین که بر جلوی کلاه یا تاج پادشاهان تعبیه می‌شده است. هدف اصلی این پژوهش یافتن ارتباط بین نقوش جقه پادشاهان قاجار(فتحعلی شاه و ناصرالدین‌شاه) و نقوش استفاده‌شده در کاشی‌های کاخ گلستان می‌باشد.

    پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به چگونگی ارتباط میان نقوش به‌کاررفته در جقه‌ی پادشاهان قاجار و نقوش کاشی‌کاری موجود در کاخ گلستان می‌باشد. در این راستا با مطالعه‌ی تطبیقی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به کشف ارتباط بین تزیینات جقه‌ها و کاشی‌کاری‌های کاخ گلستان می‌پردازد. در بررسی تصاویر جقه‌ها و مقایسه‌ی آن با کاشی‌کاری کاخ گلستان این نتیجه برای نگارنده استنباط می‌شود که نقوش به‌کاررفته در جقه‌ها بی‌ارتباط با نقوش کاشی‌کاری در این دوره نیست.

    در واقع، این نقوش زیبایی خویش را وام‌دار ویژگی‌هایی همچون: استفاده از نقوش گیاهی- حیوانی و... بوده که نمود این نقوش هم در کاشی‌ها و هم در جقه‌ها مشاهده می‌شود. در این راستا، تجلی نقوش هندسی در رتبه اول و نقوش گیاهی(ختایی) در مرتبه دوم و نقوش حیوانی در مرتبه سوم از اهمیت قرار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید