• بررسی تأثیر خط و مشی جسورانه مالیاتی با نوع گزارش حسابرس و هزینه های حسابرسی در شرکتها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 01333424261

    بررسی تأثیر خط و مشی جسورانه مالیاتی با نوع گزارش حسابرس و هزینه های حسابرسی در شرکتها

    ما در این تحقیق به بررسی تاثیر خط و مشی جسورانه مالیاتی با نوع گزارش حسابرس و هزینه های حسابرسی در شرکتها پرداختیم. بدین منظوراز شاخص اختلاف مالیات ابرازی و قطعی به عنوان متغیر وابسته و از مشخصه های ریسک حسابرس، گزارش مشروط حسابرس و حق الزحمه حسابرس به عنوان متغیر های مستقل و همین طور از اهرم مالی، بازده سهام و دارایی شرکت به عنوان متغیر های کنترلی استفاده شده است.

    تحقیق حاضر درصدد بررسی این سوال است: آیا میتوان رابطه معناداری بین خط و مشی جسورانه مالیاتی با نوع گزارش حسابرس و هزینه های حسابرسی در شرکتها در نظر گرفت؟ بنابراین، تحقیق حاضر از لحاظ طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ طبقه بندی بر حسب روش، از نوع توصیفی- همبستگی است و هدف اصلی آن تعیین وجود، میزان و نوع رابطه بین متغیرهای مورد آزمون است که با استفاده از رویکرد پس رویدادی (ازطریق اطلاعات گذشته) می باشد. ما دریافتیم که بین ریسک حسابرسی و اختلاف مالیات رابطه معکوس و بین گزارش مشروط حسابرس مستقل رابطه ی مستقیمی وجود دارد همین طور در مورد حق الزحمه حسابرس نتایج نشان می‏دهد هرچه حق‏الزحمه حسابرسی در شرکت‏ها افزایش پیدا کند، اختلاف مالیات ابرازی و قطعی افزایش پیدا خواهد کرد یعنی رابطه مستقیم وجود دارد.

    همچنین نتایج ما حاکی از تاثیر معنادار متغیرهای اهرم مالی و بازده می باشد همینطور نتایج حاکی از این است که دارایی های شرکت تاثیر مثبت و معنی‏داری بر متغیر وابسته دارد یعنی هرچه میزان دارایی در شرکت‏ها افزایش پیداکند اختلاف مالیات ابرازی و قطعی نیز به مقدار خیلی زیاد افزایش پیدا می‏کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید