• بررسی سیستم های سازه ای مناسب برای ساختمانهای بلند بتنی در ایران

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1377/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/09/10
    • تعداد بازدید: 4157
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     تعیین مشخصات ساختمانهایی که در گروه سازه های بلند قرار می گیرند بسیار مشکل است، زیرا بلندی خود یک حالت نسبی است و ساختمانها را نمی توان بر حسب ارتفاع یا تعداد طبقات دسته بندی و تعریف نمود.

    بلندی یک ساختمان بستگی به شرایط اجتماعی و تصورات فرد از محیط دارد، بنابراین ارائه یک معیار قابل قبول همگانی برای تعریف بلندی سازه عملاً غیرممکن است. از نظر مهندسی هنگامی می توان سازه را بلند نامید که ارتفاع آن باعث شود که نیروهای جانبی ناشی از باد و زلزله، بر طراحی آن اثر قابل توجهی گذارند.

    همچنین بعکس نیروهای ثقلی، تاثیر نیروهای جانبی در سازه ها کاملاً متغیر بوده و به سرعت با افزایش ارتفاع شدت می یابد.

    سه عامل اساسی که باید در طراحی تمام سازه های بلند در نظر گرفته شوند عبارتند از:1- مقاومت 2- صلبیت 3- پایداری در طراحی سازه های بلند سیستم سازه ای باید متناسب با این نیازها باشد.

    نیاز به مقاومت عامل غالب در طراحی سازه های کوتاه است، اما با افزایش ارتفاع صلبیت و پایداری اهمیت بیشتری می یابد.

    بنابراین در یک سازه بلند سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی و قائم بر حسب ارتفاع سازه و نوع کاربری و نیز ماهیت و نوع نیروها متفاوت خواهد بود.

    مطالعات انجام گرفته در کشورهای صنعتی نشان داده است که سیستم قاب خمشی تا حدود 25 طبقه، دیوار برشی+ قاب خمشی تا حدود 60 طبقه و سیستم قاب محیطی (لوله ای) تا حدود 80 طبقه مناسب بوده و به نحو موثری می توان از سیستمهای نامبرده با توجه به ارتفاع سازه موردنظر استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها