• بررسی پارامتریک عملکرد لرزه ای قابهای فولادی خمشی بلند مرتبه با دیوار برشی بتنی بر اساس مفاهیم طراحی بر اساس عملکرد

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1382/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/09/10
    • تعداد بازدید: 1722
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     طراحی بر اساس عملکرد شامل طراحی و ساخت سازه هایی که در برابر زلزله ها در یک چهارچوب قابل پیش بینی مقاومت می کنند. این روش شامل انتخاب پارامترهای مناسب همچون زمان تناوب سازه، سختی و ... برای کنترل رفتار سازه طی زلزله می باشد. روش طراحی بر اساس عملکرد بر پایه اصولی که همانا سطوح عملکرد و اهداف عملکردی می باشد، استوار گردیده است.

    در تحقیق حاضر، بررسی پارامتری عملکرد کلی قابهای خمشی فولادی بلند مرتبه به همراه دیوار برشی مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور، 30 قاب فولادی بلند مرتبه به همراه دیوار برشی بتنی با استفاده از نرم افزار sap 2000 مدل گردیده اند. نیمی از این قابها سه دهانه و نیمی پنج دهانه می باشند. در همه قابها دیوار برشی در دهانه وسط واقع شده است. از 30 قاب مزبور، ثلث آنها 25 طبقه، ثلث دیگر 20 طبقه و مابقی 15 طبقه بوده اند. بررسی عملکرد هر یک از این قابها با روش تحلیل استاتیکی غیرخطی (pushover) انجام شده است. نقطه هدف هر یک از این قابها با استفاده از مفاهیم طیف ظرفیت و طیف تقاضا معین گردیده است. با بکارگیری روش ارائه شده در atc-40، میرایی موثر هر یک از قابها محاسبه شده و در تعیین نقطه هدف لحاظ گردیده است. همچنین، تاثیر پارامترهایی مانند نسبت سختی دیوار برشی به سختی قاب خمشی، نسبت سختی کل سازه به سختی قاب خمشی، نسبت عرض دیوار برشی به ارتفاع کل سازه، تعداد و عرض دهانه ها و تعداد و ارتفاع طبقات، در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

    نتایج بدست آمده با توجه به فرضیات اولیه، نشان می دهد که رسیدن به سطح عملکردی استقرار فوری، با افزایش نسبت سختی دیوار برشی به سختی قاب خمشی، افزایش نسبت سختی کل سازه به سختی قاب خمشی، افزایش نسبت عرضی دیوار برشی به ارتفاع کل سازه و افزایش عرض دهانه ها نسبت مستقیم و با افزایش تعداد دهانه ها نسبت عکس دارد. در مورد افزایش ارتفاع طبقات تصویر دقیقی برای پیشی بینی جابجایی هدف وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها