• مدلسازی و آنالیز تیرهای بتن آرمه تقویت شده توسط آرماتور خارجی با روش اجزاء محدود

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1380/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/09/11
    • تعداد بازدید: 1022
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     سازه های بتن آرمه نظیر ساختمانها، پلها، سیلوها به دلایل متعددی، از قبیل خرابی های اعضای سازه ای ناشی از گذشت زمان، تاثیر عوامل محیطی مانند خوردگی، فقدان نگهداری و حفاظت اصولی ساختمان، زلزله، خرابی های ناشی از جنگ، تغییر کاربری ساختمان و تغییرات در ضوابط آیین نامه ها، در طول عمر خود ممکن است نیاز به مقاوم سازی داشته باشند. مقاوم سازی ساختمانها شامل تقویت اعضای سازه، یعنی تیرها، ستونها و اتصالات آنها و دیوارها و همچنین قابهای سازه می باشد. در این میان تقویت تیرهای بتن آرمه برای افزایش مقاومت خمشی و شکل پذیری آن مورد توجه بسیار محققین بوده است و روشهای متعددی نظیر اتصال صفحات فلزی، چسباندن صفحات پلیمری، استفاده از صفحات مرکب، استفاده از کابلهای خارجی پیش تنیده و آرماتورهای معمولی در قسمت کششی مقطع تیر رایج می باشد.

    در میان روشهای معمول، روش استفاده از آرماتور معمولی خارجی روشی ساده و موثر در افزایش مقاومت خمشی مقطع می باشد. در این تحقیق توسط نرم افزار غیرخطی ansys،تیرهای بتن آرمه مسلح به آرماتور داخلی و تقویت شده با آرماتور خارجی مدلسازی شده و در تحلیلی غیرخطی مقاومت حدی و شکل پذیری آنها تعیین می گردد.

    تاثیر پارامترهای مختلف نظیر درصد آرماتور داخلی، نسبت دهانه برشی به عمق موثر، وجود و عدم وجود تغییر مکان دهنده برای آرماتور خارجی، نسبت دهانه به عمق موثر و نسبت فولاد بر روی مقاومت حدی و شکل پذیری تیرهای مقاوم شده مورد مطالعه قرار می گیرد. نتایج حاصله نشان می دهد که با اینکه شکل پذیری تیرهای مقاوم شده با این روش کاهش می یابد، اما این روش می تواند به عنوان یک روش خوب برای مقاوم سازی استفاده گردد. همچنین با کاهش نسبت دهانه به عمق موثر و نسبت دهانه برشی به عمق موثر نیرو در آرماتور خارجی، شکل پذیری و مقاومت تیر افزایش می یابد. همچنین نتایج تحلیل نشان می دهد که استفاده از تغییر مکان دهنده ها موجب افزایش مقاومت و کاهش شکل پذیری می گردد. روش فوق در کنار سادگی و راحتی اجرای آن، با سایر روشها که از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده و نیاز به تکنولوژی پیشرفته تری برای اجرا دارند قابل رقابت می باشد.

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها