• بررسی شکل پذیری سازه ها در برابر زلزله با توجه به آیین نامه های زلزله ایران و نیوزلند و آمریکا

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1375/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/03/08
    • تعداد بازدید: 2503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     توسعه فراوان استفاده از روش استاتیکی معادل در طراحی سازه ها در برابر زلزله بخصوص در ایران، لزوم بررسی جزئیات این روش را روشن تر می سازد. به منظور یافتن جایگاه آیین نامه 2800 ایران، مقایسه آن با سایر آیین نامه های معتبر کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. در این راستا، از آیین نامه های کشور آمریکا و آیین نامه کشور نیوزلند سود جسته ایم.

    یکی از مهمترین پارامترها در بررسی بازتاب سازه در برابر زلزله رفتار غیرخطی سازه می باشد. در زلزله های شدید ما نیازمند آنیم که این ناحیه از رفتار غیرخطی سازه ها را مدنظر داشته باشیم. برای جلوگیری از وارد شدن به این موضوع پیچیده، آیین نامه ها ضریبی را به نام ضریب شکل پذیری سازه ها منظور می کنند که در ناحیه خطی، برش پایه طبقه را تقلیل می دهد.

    در حقیقت معرفی این ضریب به منظور دوری جستن از یک تحلیل غیرخطی می باشد با این مزیت که از قابلیت عملکرد غیرخطی سازه نیز استفاده می شود.

    در این پایان نامه ابتدا تعدادی از آئین نامه کشور آمریکا از جمله ubc و seaoc و nehrp و atc و آیین نامه کشور نیوزلند nzs مورد بررسی قرار گرفته و سپس این آئین نامه ها با آئین نامه 2800 ایران مورد مقایسه قرار گرفته اند.

    در این مطالعات نتایج حاصل از مقایسه ضریب بار جانبی نیروی زلزله در روش استاتیکی معادل برای سیستمهای سازه ای مختلف به صورت نمودارهایی رسم شده است.

    در انتها نیز به بررسی روش دینامیکی با استفاده از شتاب نگاشتهای طبس و ناغان و روش استاتیکی معادل در آیین نامه 2800 ایران پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها