• بررسی پدیده های ژئودینامیک خطر ساز (ناچایداری دامنه ای و زلزله) در بخش مرکزی شهرستان قزوین با استفاده از سنجش از راه دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1382/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/09/12
    • تعداد بازدید: 1420
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     توسعه پایدار دارای مفهوم گسترده ای است که تمامی جوانب زندگی انسانها را در بر می گیرد و مفهوم آن عدم تحمیل آسیب های اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی به نسلهای آینده است بلایای طبیعی یکی از موانع اصلی توسعه پایدار محسوب می گردند و وقوع آنها سدی بر سر راه توسعه اقتصادی- اجتماعی و عمرانی محسوب می شود. بخش اعظم بلایای طبیعی حاصل فعالیتهای دینامیک زمین می باشند. این تحقیق با هدف پهنه بندی پدیده های ژئودینامی خطر ساز (زلزله و ناپایداری دامنه ای) در بخش مرکز شهرستان قزوین با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از نقشه ها و آمارهای موجود و تصویر ماهواره ا ی سنجنده tm لندست استخراج گردید. در این تحقیق ابتدا با مشخص کردن موقعیت ناپایداری های دامنه ای موجود و سپس با استفاده از روش شبیه سازی وضع موجود در محیط gis نقشه استعداد منطقه برای وقوع ناپایداری دامنه ای تهیه گردید و سپس این نقشه در هفت پهنه طبقه بندی گردید.

    در بخش مطالعات مربوط به خطر زمین لرزه ابتدا به بررسی زلزله های تاریخی (قبل از قرن بیستم میلادی و بعد از آن) پرداخته شد سپس توان لرزه زایی گسلهای منطقه مورد محاسبه قرار گرفت و در نهایت با پهنه بندی فاصله از گسلهای منطقه نقشه پهنه بندی خطر زمین لرزه تهیه گردید. همچنین با تلفیق نقشه پهنه بندی خطر زمین لرزه و نقشه خطر ناپایداری دامنه ای، خطر زمین لرزه و خطر کل، سکونتگاههای انسانی از نظر پتانسیل خطر پذیری طبقه بندی گردید و نقشه های آن ارائه شد. 

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها