• بررسی رفتار دینامیکی غیرخطی سازه های فولادی میان مرتبه پیچشی با میراگر جاری شونده

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1380/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/09/10
    • تعداد بازدید: 1743
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     با توجه به خسازات جبران ناپذیر زلزله ها خصوصا زمانی که در سازه پیچشی به وجود می آید، یافتن راهی برای کنترل پاسخ سازه ضروری می باشد. یکی از روش های موثر در کاهش پاسخ دینامیکی سازه ها استفاده از میراگرهای الحاقی است و یکی از ساده ترین و موثر ترین میراگرها که امکانات ساخت و اجرای آن در کشورمان موجود می باشد، میراگر جاری شونده است.

    در پروژه حاضر به بررسی رفتار این میراگر در ساختمانهای سه بعدی دارای پیچش پرداخته شده است.  بدین منظور قاب یک طبقه و چهار طبقه خمشی انتخاب گشته و در سه حالت خمشی، بامیراگر (شامل بادبند و قطعه میراگر) و بادبند به تنهایی (همان بادبند استفاده شده و با میراگر جاری شونده) مورد بررسی قرار گرفته است. برای این سازه ها پنج خروج از مرکزیت از 0 تا 0.25 بعد سازه در نظر گرفته و برای پنج شتابنگاشت مختلف السنترو، سان فرناندو، ناغان، منجیل و طبس که همگی با شتاب 0.35g همپایه شده اند، تحلیل گشته اند.

    سازه چهار طبقه به دو صورت ستونهای واحد در چهار طبقه و ستونهای متفاوت در چهار طبقه تحلیل شده است. همچنین برای قاب چهار طبقه از دو نوع بادبند با مقاطع مختلف استفاده شده است. کلیه تحلیل ها به صورت غیر خطی تاریخچه زمانی بوده و با استفاده از برنامه غیر خطی drain-3dx انجام گرفته است.

    نتایج نشان می دهند که سازه بامیراگر نسبت به سازه خمشی عملکرد بسیار مناسبی دارد. نتایج این سازه در برخی از پاسخ ا مثل تغییر مکانها و تغییر مکانهای نسبی از قاب بادبندی بیشتر بوده که به علت سختی بیشتر قاب بادبندی است. همچنین استفاده از میراگر برای تمام قابها در مقایسه با دو حالت دیگر سبب کاهش خسارت وارد آمده به سازه و کاهش چشمگیر تعداد مفاصل پلاستیک شده  است. 

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها