• بررسی رفتار لرزه ای بادبندی زانویی در سازه های فولادی

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1382/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/09/10
    • تعداد بازدید: 2103
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     امروزه برای دست یافتن به یک سازه مقاوم و اقتصادی در مناطق زلزله خیز، سعی می شود که ترکیب مطلوبی از پارامترهای مقاومت، سختی و شکل پذیری را در سازه ایجاد نمود. برخی از سیستمهای سازه ای متداول از جمله قابهای خمشی و قابهای بادبندی شده هم محور، به تنهایی قادر به برآوردن تمامی نیازهای فوق نماید، تحقیقات زیادی صورت گرفته که سیستم بادبندی خارج از محور و سیستم بادبندی زانویی را می توان از جمله نتایج این تحقیقات دانست.

    با وجود آنکه سیستم بادبندی خارج از محور به عنوان یک سیستم سازه ای در اکثر آیین نامه ها به رسمیت شناخته شده است، ولی این سیستم دارای معایب و نقاط ضعفی نیز می باشد. از جمله آنکه در این سیستم، المان شکل پذیر و مستهلک کننده انرژی، بخشی از یک عضو اصلی سازه است و این امر مشکلاتی را به لحاظ تعویض نمودن آن و بهره برداری مجدد از سازه ایجاد می کند.

    در سیستم بادبندی زانویی، این مشکل رفع شده و المانهای مستهلک کننده انرژی که همان اعضای زانویی هستند، به عنوان اعضای فرعی در سازه، یا تغییر شکلهای پلاستیک خود در هنگام زلزله باعث استهلاک انرژی شده و پس از زلزله با تعویض سریع و کم هزینه این اعضاء، امکان بهره برداری مجدد از سازه فراهم می گردد. علاوه بر آن، تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده نشان می دهد که این سیستم در مقایسه با سیستم بادبندی خارج از محور، دارای سختی بالا و شکل پذیری بیشتری می باشد. 

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها