• طراحی بهینه قابهای کشویی از نظر قابلیت بارپذیری کمانشی

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1379/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/03/09
    • تعداد بازدید: 783
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     یک سیستم نگهداری علاوه بر تامین ایمنی ، بایستی از نظر اقتصادی نیز مناسبترین نوع سیستم نگهداری باشد. بررسی های انجام گرفته در ارتباط با عدم پایداری قابهای کشویی که از مناسبترین سیستم های نگهداری در معادن می باشد نشان می دهد که کمانش ستون های قابها نقش مهمی در ناپایداری این قابها و در نتیجه در خرابی تونل ها داشته است.
     برای تحلی کلاهک قاب از روش تعادل نیروهای اعمالی بر کلاهک و نیروهای ایجاد شده در کلاهک استفاده شده است. بر اساس این تحلیل تنش تحمل شده بوسیله کلاهک ( تنش غشایی ) بسیار بزرگتر از تنش اعمال شده بر آن ( تنش خارجی ) می باشد که همین امر باعث بالا بودن مقاومت آن می شود.
    ستون های یک قاب ، بیشتر در معرض کمانش قرار می گیرند . تا زمانی که بار روی آنها نسبتا کم است، افزایش بار فقط به کوتاه شدگی محوری قطعه منجر می گردد، ولی زمانی که بار به مقدار بحرانی معینی برسد ستونها کمانش می کنند. برای تحلیل کمانش این اعضاء از روشهای تقریبی از جمله روشهای حساب تغییرات، روش رایلی - ریتز و روش اصل بقای انرژی استفاده شده است. اساس این روش ها، بدست آوردن منحنی شکل ستون است که منجر به کمترین مقدار انرژی پتانسیل ایستا می شود. در نتیجه منحنی شکلی که برای ستون پیشنهاد شده است یک تابع چند جمله ای از درجه چهار می باشد. این شکل پیشنهادی در مقایسه با شکل متداول ستون دارای دو مزیت است: اولا در اثر اعمال نیرو بار بحرانی بیشتری تحمل می کند و ثانیا  با توجه به کوتاه بودن طول انحنا این ستون، از نظر مصرف مصالح مقرون به صرفه می باشد.

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید