• ارزیابی لرزه ای سازه های فلزی (مطالعه موردی ساختمان درمانگاه ارتش در شیراز)

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1384/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/11/06
    • تعداد بازدید: 1035
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     کشور ایران بر روی کمربند زلزله آلپ- هیمالیا قرار دارد و در طی سالیان گذشته همواره در معرض زلزله های ویران کننده قرار داشته است [8].

    سهم ایران از زلزله های دنیا 17.6 درصد می باشد [7]، که به علت عدم رعایت ساخت و سازی ایمن و با کیفیت، تلفات و خسارات جانی و مالی فراوانی داشته ایم که می توان به زلزله های اخیر در استان کرمان از جمله منطقه بم در دی ماه 82 و منطقه زرند در اسفند ماه 83 اشاره کرد.

    گشودگی دریای سرخ و در نتیجه حرکت پهنه عربستان بسوی ایران و جابجایی بستر اقیانوس هند در نواحی عمان و حرکت به سمت شمال- شمال خاوری و حرکت دیگر صفحات لیتو سفری پیرامون ایران موجب آزاد شدن انرژی ناشی از تمرکز تنشها در راستای گسلهای فعال شده و شاهد زمین لرزه های ویرانگر در سرزمین عزیزمان می باشیم [8].

    با توجه به وقوع زلزله های گذشته در می یابیم که هیچ نقطه ای از ایران مصون از امواج زمین لرزه نبوده است، علاوه بر آثار تخریبی زلزله خطرات القایی متعدد دیگری مانند روانگرایی، رانش و زمین لغزه سرزمین ما را تهدید می کند.

    شرایط طبیعی ایران و نحوه احداث بناهای کشور ایجاب می کند مسئله مصون سازی جامعه از هر لحاظ در مقابل آثار زلزله به طور جدی در دستور کار قرار گیرد. نابودی سرمایه های ملی و انسانی بر اثر زلزله های مخرب لزوم توجه به مقاوم سازی (یا به عبارتی صحیح تر بهسازی) سازه های موجود در برابر زلزله اجتناب ناپذیر است.

    بسیاری از ساختمانهای اسکلت فلزی در ایران به علت بدی مصالح، کیفیت بد جوشهای کارگاهی، نداشتن سیستم باربر جانبی مناسب و بدی کیفیت اجرا، مقاومت کافی در برابر تکانهای شدید زلزله را ندارند [7]، بهمین خاطر خطر بروز خسارت مالی و جانی بسیار زیاد است.

    با برنامه ریزی دقیق و کار مهندسی خوب می توان عملکرد ساختمانهای معمولی ایران در مقابل زلزله به مقدار قابل توجهی بهبود بخشید و این کار با بهسازی ساختمانها امکانپذیر است، حتی اقدام ساده ای همچون اصلاح جوش و افزایش ابعاد آن در اتصالات ممکن است باعث تقویت قابل ملاحظه ساختمان شود.

    در جدول (1-1) آمار تعداد تلفات جانی بیش از هزار نفر و خسارات وارده به این مناطق از زلزله رودبار تا بم در مناطق مختلف جهان آورده شده است.

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها