• بررسی تجربی استفاده از مهاربند زانویی شکل پذیر در قاب بتن مسلح

    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1380/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/03/10
    • تعداد بازدید: 1748
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     در مناطق زلزله خیز، یکی از اصول اساسی طراحی سازه این است که، سازه سختی جانبی کافی برای کنترل جابجایی بین طبقات را داشته باشد. علاوه بر این میزان جذب انرژی سازه در مدت زمان اعمال نیروی جانبی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که استفاده از مهاربندهای با المان زانویی علاوه بر تامین سختی، خاصیت جذب انرژی بالایی نیز دارند. به همین دلیل اینگونه مهاربندها اخیرا مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند.

    یکی از روشهای ساده، ارزان و کارآْمد برای مقاوم سازی قابهای بتن مسلح در برابر نیروهای جانبی، استفاده از بادبندهای فولادی است. استفاده از این نوع بادبندها در مقاوم سازی قابهای بتن مسلح انتخاب شایسته ای به نظر می رسد. ترکیب قاب بتن مسلح و بادبند فولادی ترکیبی نامتداول و ناشناخته است و قضاوت در مورد آن نیاز به شناخت دقیق و رفتار آنها در عمل دارد. در این پایان نامه برای اولین بار استفاده مستقیم از نوع جدید بادبندهای فلزی (با مهار زانویی) در قاب بتنی مورد بررسی قرار گرفته است.

    ابتدا یک قاب چهار طبقه با سه دهانه مورد آنالیز و طراحی قرار گرفته است و با استفاده از قوانین مدل سازی یکی از دهانه های آن انتخاب و به نسبت یک به سه کوچک شده و ابعاد و مشخصات قاب خمشی جهت ساخت نمونه های آزمایشی بدست آمده است.

    در این پایان نامه دو عدد قاب ساده بدون بادبند و سه عدد قاب با مهار زانویی ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج آزمایشها نشان دهنده وجود سه سختی متفاوت برای کلیه قابها می باشد که سختی مرحله اول قاب با مهار زانویی حدود 5/1 برابر قاب ساده می باشد در حالیکه سختی مراحل بعد بیش از 2/2 برابر شده است.

    بررسی سطح زیر منحنی این قابها نشان می دهد که سطح زیر نمودار قاب با المان زانویی به طور متوسط 3 برابر قاب ساده می باشد ضمن اینکه چقرمگی این قابها نیز حدود 3/2 برابر قاب ساده بدست می آید.

    نیروی نهایی قاب با مهاربند زانویی دو برابر قاب ساده نیروی نظیر تشکیل اولین ترک در آن چهار برابر قاب ساده می باشد.

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها