همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثرات هیدرولوژیک سدها و بندهای ایجاد شده بر روی رودخانه های قمرود و قره چای بر منطقه قم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 971
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     بیشتر شهرها و استانهایی که در پایاب رودخانه ها قرار دارن درگیر مسائل و مشکلات اثرات هیدرولوژیک ناشی از احداث سدها و بندهای ذخیره ای و کنترلی در بالادست رودخانه ها می باشند. رشد جمعیت و رقابت های بین استانی این اثرات را بیشتر تشدید می کند و شدت این آثار به مرور زمان افزایش می یابد. به همین دلیل برای غلبه بر مشکلات هیدرولوژیک حاصل از احداث سدها در سرآب ها نیاز به اصلاح روشهای گذشته و بازبینی در محاسبات می باشد و به طور کلی نیاز به مدیریت فرامنطقه ای و به اصطلاح مدیریت یکپارچه می باشد. همچنین در هنگام مطالعه اثرات هیدرولوژیکی باید همه عوامل مثبت و منفی را با هم بررسی و مقایسه نمود (در این مورد می توان به احداث 15 خرداد اشاره نمود که با تامین آب شرب شهر زیارتی قم مشکل بزرگی را حل نموده است).

    در همین راستا، داده های کمی و کیفی آب زیرزمینی و سطحی و همچنین اطلاعات زمین شناسی، هیدرولوژیک و gis ، حوزه رودخانه های اصلی منتهی به استان قم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس اطلاعات مذکور به صورت دوره های قبل و بعد از احداث سدها و بندها (سال 73-74) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و اثرات هریک از پارامترهای مورد نظر برآورد گردید. این تحلیل ها نشان داد بیشترین اثرات هیدرولوژیک در استان قم مربوط به ایجاد سدهای آغچه، فرنق و تا حدودی سد 15 خرداد، برداشت توسط نهرها، بندهای انحرافی بر روی رودخانه قمرود و سدالغدیر ساوه و افزایش مخزن سد اکباتان و ایجاد بندهای دیگر بر روی رودخانه قره چای، مربوط به تغییرات کیفی و کمی آب های زیرزمینی است که می توان آثار آن را به صورت افت سطح آب زیرزمینی، کاهش کیفیت و پیشروی آب شور مشاهده نمود. در بررسی تغییرات هیدرولوژیک چندین پارامتر دخالت دارند (از جمله خشکسالی های پی درپی و حتی تغییر اقلیم) که احداث بندها و سدها در بالادست رودخانه نیز یکی از عوامل مذکور می باشد.

    تغییر اندازه دریاچه نمک که به عنوان خروجی رودخانه های قره چای و قمرود شناخته می شود با استفاده از عکس های ماهواره ای مورد سنجش قرار گرفت. صحت هر یک از عوامل بررسی شده به راحتی با توجه به ادامه روند تاثیرات، قابل ردیابی و صحت سنجی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها