• بررسی جنبه های مفهومی و عملکردی تزئینات در معماری اسلامی ایران (نمونه موردی:مقرنس)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1160
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     بی تردید تزئینات وابسته به معماری اسلامی در ایران،یکی از پدیده های بزرگ هنری این سرزمین و حتی جهان می باشد جلوه ها و نقشینه های آن،که از گوشه و کنار این مرزو بوم قد کشیده است،ار چنان جاذبه و افسونی برخوردار است که هرگز نمی توان سهم عظیمش را در فرهنگ و تمدن اسلامی نادیده گرفت. با نگاهی به هنر های سنتی ایران در می یابیم که این آثار هم عملکردی بوده و هم مفهومی(نمادین و الهی).این جنبه های کاربردی و هنری توام را نمی توان کم اهمیت شمرد و یا خارج از حیطه هنر دانست زیرا این قبیل آثار هنری در عین حال که نیاز های روزمره را مرتفع می ساختند دیدگان و ذوق مخاطبان آن ها را نیز برای درک و فهم زیبایی پرورش می دادند.زیئنات در معماری ایرانی آیینه ای است از زیبایی الهی که با یک به هم پیوستگی هماهنگ از تناسبات عقلی از طریق الگو هایی هندسی همچون رسمی بندی،کاربندی و مقرنس و ... منعکس می گردد. در این مقاله سعی شده معرفی کوتاهی بر هنر تزیئنی مقرنس در معماری ایران صورت گرفته و نشان داده شود که این نوع تزیئن علاوه بر جادبه هاو رموز مفهومی و نمادین جنبه کاربردی نیز دارد. بررسی و شناخت خاستگاه هنر تزیئنی از سویی ما را با اعتقادات،فرهنگ و آداب اجتماعی و مذهبی مردم این سرزمین آشنا نموده و از سوی دیگر زمینه ای جهت به کارگیری آگاهانه و مستمر این آرایه ها در معماری معاصر فراهم می نماید.روش بررسی در مقاله حاضر، بیشتر به روش توصیفی و تطبیقی بوده و اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها