• طراحی مدل اعتلاء و تعمیق تربیت اسلامی جوانان و نوجوانان (مدل سازی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/10/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/10/10
    • تعداد بازدید: 815
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    در تحقیق حاضر طراحی مدل اعتلاء و تعمیق تربیت اسلامی جوانان و نوجوانان (مدل سازی) از دیدگاه برخی صاحب نظران تربیتی و  آشنای با مسائل تعلیم و تربیت اسلامی جوانان و نوجوانان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است این تحقیق از آنجایی که به بررسی وضع موجود می پردازد و چگونگی اعتلاء و تعمیق تربیت اسلامی حائز اهمیت است. در قلمرو تحقیقات توصیفی، تحلیلی قرار می گیرد. روش تحقیق در این پژوهش (کتابخانه ای) انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری پژوهش، مطالعه منابع بر اساس بررسی دیدگاه برخی صاحب نظران اسلامی، مسائل و محتوای آموزشی، تربیتی و فرهنگی در جامعه خصوصاً در مسئله تعمیق و ارتقاء تربیت اسلامی بوده که تناظر هر یک از مولفه های مختلف مدل های قرآنی، تفکر استقرایی، ایفای نقش، بدیعه پردازی، پیش سازمان دهنده، محاکم قضایی، دریافت مفهوم را نشان می دهد. جامعه آماری این پژوهش کلیه منابع و کتب موجود در زمینه مسایل مربوط به تعلیم و تربیت اسلامی است. نمونه ی آماری آن منابع مذکور در این پژوهش است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی منظم و سهمیه ای انتخاب گردید. در سنین جوانی و نوجوانی به طور طبیعی علاقه ای در انسان شکل می گیرد که همان عشق و تمایل به مذهب است. این تمایل همراه دیگر علاقه ها و تمایلات طبیعی جوانان و نوجوانان پیشرفت کرده و همواره افزون می شود. این دوران، با توجه به بیداری مذهبی در جوانان و نوجوانان، فرصت بسیار مناسبی برای باور ساختن و نهادینه کردن اندیشه های صحیح و رشد متعالی افکار در ایشان است. جوانان و نوجوانان بزه کار اغلب از قشر بی اعتقاد و ناآشنا با ارزش های دینی و الهی هستند. نتایج این پژوهش در پاسخ به هفت فرضیه یا سئوال با اطمینان بالایی نشان داد اگر چه مدل های ارائه شده در این مقاله مدل های قرآنی، مدل تفکر استقرایی، مدل ایفای نقش، مدل بدیعه پردازی، مدل پیش سازمان دهنده، مدل محاکم قضایی، مدل دریافت مفهوم در تعمیق و اعتلای تربیت اسلامی بسیار موثر است اما برای تعمیق و اعتلای تربیت اسلامی مدل ها و روشها فراوان دیگری نیز وجود دارد بالاتر از همه اینکه تربیت با آموزش بسیار فرق دارد. اگرچه برای بیان تربیت نیاز به آموزش است اما زبان تربیت زبان عاطفه است، زبان عشق است، زبان مهر است، زبان عمل است، زبان عقل تنها نیست بلکه عقل برای اندیشیدن در آنست، برای تعمیق و اعتلای تربیت اسلامی دل و قلب مربی باید حکومت کند. همه جوانان و نوجوانان میوه های خوب این کشورند؛ ولی هر کدام به نحوی در دسترس قرار می گیرند؛ بعضی مثل توت با یک تکان در دسترسند و با یک حی علی الصلاه به مسجد می آیند. بعضی مثل انار باید دانه دانه به سراغشان رفت. بعضی مثل نارگیل در دسترس نیستند، تازه اگر سراغشان رفتی، دور آنها را تارها گرفته و پوست سفتی دارد؛ ولی با کمی حوصله مشاهده می کنیم چه قلب سفید و چه مواد مفیدی در درون دارند. اگر تربیت اسلامی در حیطه رسمی است، پس ملاقات چهره به چهره و یک نفری امام حسین (ع) با زهیر در مسیر راه کربلا چه بود؟ اگر برای هر جلسه و ساعت باید هزینه ای باشد پس آیات «لا اسئلکم علیه اجر» چه می گوید؟ اگر حتما باید کلام را از بزرگ ترها نقل کرد، پس چرا خداوند خالق، از مخلوقش برای تبلیغ نقل می کند؟«اذ قال لقمان لابنه و هو یعظه» اگر تربیت اسلامی با یک محتوا و موضوعی صرف بود، پس این همه فاصله بین شتر و آسمان در قرآن برای چیست؟ «ا فلا ینظرون الی الابل کیف خلقت. و الی السماء کیف رفعت» اگر تربیت اسلامی، فقط در سخنرانی و درس رسمی است، پس آیه «فخذ اربعه من الطیر» که کار تجربی و عینی و عملیاتی است چیست؟ اگر تربیت اسلامی باید از طریق گریه، در جلسات اداره شود، پس آیه «و انه هو اضحک و ابکی» چه پیامی دارد؟ و اگر ...

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها