• مقایسه الگوی باکتریال و حساسیت آنتی بیوتیکی باکتری های عامل عفونت های اداری با منشا بیمارستان و عفونت های اداری اکتسابی از سطح جامعه در بانوان 35-13 ساله شهرکرد، 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 604
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: درمان عفونت های مجاری اداری (uti) به عنوان یکی از شایع ترین عفونت های اکتسابی از جامعه و نیز عفونت های با منشا بیمارستان، به دلیل مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها با مشکل روبروست. این مطالعه به منظور تعیین شایع ترین علل باکتریال این گونه عفونت ها و مقایسه الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی uti بیمارستانی با uti اکتسابی از سطح جامعه در شهر شهرکرد انجام شد.

    روش کار: این مطالعه تحلیلی-مقطعی بر روی دو گروه از بیماران مبتلا به uti صورت گرفته است. گروه اول شامل 100 نفر از بیماران زن 13 تا 35 ساله بستری در بخش های مختلف بیمارستان های کاشانی و هاجر شهرکرد دارای علائم حاد uti و کشت ادارار مثبت و گروه دوم شامل 100 نفر از زنان 13 تا 35 ساله مراجعه کننده به آزمایشگاه سطح شهرکرد دارای علائم اداری علائم ادراری و کشت ادرار مثبت، بودند. هر دو گروه از نظر شایع ترین عوامل ایجاد عفونت و الگوی حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک ها با استفاده از روش دیسک دیفیوژن بررسی شدند. نتایج حاصل در دو گروه از طریق آزمون تی با یکدیگر مقایسه گردیدند.

    نتایج: در مجموع ارگانیسم های عامل uti بیمارستانی به ترتیب شامل ای کولای، کلبسیلا، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، پسودوموناس، انتروباکتر و ارگانیسم های به دست آمده از uti اکتسابی از جامعه به ترتیب شامل ای کولای، کلبسیلا، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، پروتئوس، پسودوموناس و سیتروباکتر بودند. بیشترین مقاومت ایزوله های باکتری ای کولای در دو گروه، نسبت به آمپی سیلین و پس از آن نسبت به کوتویموکسازول مشاهده شد. به جز کوتریموکسازول و سفالوتین، حساسیت آنتی بیوتیکی در دو گروه تفاوت آماری معنی داری داشت (p<0.05). سفتی زوکسیم موثرترین آنتی بیوتیک در درمان uti بیمارستانی و نیتروفورانتوئین موثرترین دارو در درمان uti اکتسابی از جامعه، شناسایی گردیدند.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد میزان مقاومت پاتوژن های شایع، خصوصا انواع بیمارستانی در حال افزایش است و این موضوع استفاده مناسب از آنتی بیوتیک ها را در درمان uti ضروری می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها