• شناسایی و تعیین موقعیت برخی از گلیکوکانژوگیت ها در طی تکوین تیموس در جنین های موش balb/c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 602
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: گلیکوکانژوگیت ها نقش های مهمی را در فرآیندهای مختلف تکوینی از قبیل: تکثیر، مهاجرت، چسبندگی و تمایز سلولی بازی می کنند. در این مطالعه از تکنیک لکتین هیستوشیمی برای شناسایی و تعیین موقعیت برخی از گلیکوکانژوگیت ها در طی تکوین تیموس استفاده شده است.

    روش کار: رویان های 10 تا 15 روزه و جنین 18 روزه موش balb/c تهیه و در فرمالین فیکس گردیدند و برش هایی به ضخامت 5 میکرون و به صورت سریال برای مطالعات هیستوشیمیایی آماده شدند. برش ها در مجاورت سه نوع لکتین کنژوگه شده با آنزیم hrp شامل: sba اختصاصی برای قند – n استیل گالاکتوزآمین pna ,( α, β-d-galnac) اختصاصی برای دی ساکارید گالاکتوز-n/ استیل گالاکتوزآمین mpa ,( β-d-gal-(13)-d-galnac اختصاصی برای قند گالاکتوز (d- gal)، قرار گرفتند.

    نتایج: لکتین sba در روزهای مورد مطالعه با شدت های رو به کاهش در نواحی گلژی و سطوح سلول های مزانشیمی، اپیتلیالی و محیط میکروسکوپیک سلول های t واکنش داشته است. سلولهای t در روزهای 12 و 13 واکنش بالایی را با sba در غشاها و نواحی گلژی نشان داد. لکتین pna در روزهای مورد مطالعه با شدت های مختلفی در غشاهای پایه، سطوح سلول های مزانشیمی و اپیتلیالی و محیط میکروسکوپیک سلول های t حضور داشته است. لکتین mpa به طور ضعیفی در تمامی روزها در سلولهای آندودرمی، مزودرمی و محیط میکروسکوپیک سلول های t حضور پیداکرده اند.

    نتیجه گیری: گلیکوکانژوگیت های دارای قند انتهایی galnac ممکن است در تکوین اولیه غده تیموس و بلوغ اولیه سلول هایt  نقش داشته باشند.گلیکوکانژوگیت های دارای دی ساکارید انتهایی gal/galnac  احتمال دارد در تمامی مراحل تکوین تیموس و بلوغ سلولهای t با اهمیت باشند. به علاوه گلیکوکانژوگیت های دارای قند انتهایی گالاکتوز امکان دارد نقش در تکوین تیموس و سلول های t نداشته و یا در مقدار کم موثر باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها