• مرگ سلولی در نورون های حرکتی قطعات کشت شده نخاع موش بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 761
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کشت قطعات نخاع گرفته شده از پستانداران بالغ می تواند به عنوان یک مدل آزمایشگاهی مناسب جهت ارزیابی قابلیت حیات سلولی، بررسی آسیب های نخاعی و مکانیسم های دخیل در مرگ سلولی در نظر گرفته شود. در پژوهش حاضر قطعات نخاع موش بالغ مورد استفاده قرار گرفت تا به بررسی نحوه مرگ نورون های حرکتی در قطعات کشت شده بپردازد.

    روش کار: طی یک مطالعه تجربی- آزمایشگاهی حاضر ناحیه سینه ای نخاع 4 موش بالغ balb/c توسط دستگاه قطعه کننده بافت به قطعات 400 میکرونی بریده و این قطعات برای دوره های زمانی متفاوت کشت و در انکوباتور دی اکسیدکربن دار در درجه حرارت 37 درجه سانتی گراد انکوبه شد. سپس قطعات تازه تهیه شده (لحظه زمانی صفر) و قطعات کشت شده فیکس و توسط کرایوستت برش گیری شد. برای مطالعه جنبه های مورفولوژیکی و بیوشیمیایی مرگ سلولی، از روش های رنگ آمیزی فلئورسنت، تکنیک تانل و الکتروفورز ژل آگارز استفاده شد.

    نتایج: در نورون های حرکتی قطعات تازه تهیه شده هیچ گونه آثار آپوپتوزیس مشاهده نشد، در حالی که 6، 12 و 24 ساعت پس از کشت، این نورن ها نشانه های آپوپتوزیس شامل چروکیدگی سلول، متراکم شدن هسته و کروماتین را به نمایش گذاشتند. هم چنین 6 و 12 ساعت پس از کشت تانل مثبت بودند. علاوه بر آن dna استخراج شده از قطعات کشت شده برای 24 ساعت فراگمنت های نوکلئوزومی dna را بر روی ژل آگارز نشان داد.

    نتیجه گیری: نتایج موید وقوع آپوپتوزیس در نورون های حرکتی قطعات کشت شده نخاع موش بالغ می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها