• طراحی الگوی ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی ایران با استفاده از روش ارزیابی متوازن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 704
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بیمارستان ها برای توسعه و رقابت نوعی سیستم ارزیابی عملکرد نیاز دارند تا کارایی و اثربخشی برنامه ها، فرآیندها و نیروی انسانی خود را بسنجند. هدف این پژوهش، طراحی الگوی ارزیابی عملکرد برای بیمارستان ها با استفاده از روش ارزیابی متوازن بود.

    روش کار: کشورهای مورد مطالعه در این پژوهش توصیفی تطبیقی، کشورهای استرالیا، آمریکا، کانادا و نیوزلند بودند و در ایران نیز 34 بیمارستان دولتی با سابقه اجرای برنامه استراتژیک انتخاب گردیدند. وضعیت ارزیابی عملکرد در بیمارستان های کشورهای مذکور و ایران با شش رویکرد رسالت، دورنما، استراتژی، منظر، هدف و سنجه بررسی شد و الگویی برای ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی وزارت بهداشت طراحی و اعتبار آن با نظرسنجی از خبرگان به روش دلفی محرز گردید.

    نتایج: در کلیه کشورهای مورد مطالعه، رویکردهای رسالت و دورنما بخش مهمی از الگوی ارزیابی عملکرد و ارتقای اثر بخش سلامتی مهم ترین استراتژی در بیمارستان ها بود. دیگر استراتژی ها ارائه خدمات با کیفیت، توسعه ظرفیت ها، انجام نوآوری و اطمینان از تداوم خدمات بودند. منظرهای الگوی ارزیابی متوازن شامل چهارمنظر: مشتری، فرآیندهای داخلی، رشد و یادگیری کارکنان و مالی می شد و تمام کشورهای مورد مطالعه اهداف و سنجه هایی برای هریک از این منظرها در بیمارستان داشتند. در بیمارستان های ایران، رسالت، دورنما، استراتژی ها و اهداف تعریف شده بود ولی منظری وجود نداشت و سنجه ها نیز متناسب با استراتژی ها و اهداف نبود. در الگوی پژوهش، چهار منظر برای تشریح استراتژی های بیمارستان ها و ایجاد مزیت رقابتی تعیین و سنجه های مربوطه تدوین گردید.

    نتیجه گیری: استفاده از سنجه های 4 منظر بیماران و جامعه، فرآیندهای داخلی و بهره وری، رشد و نوآوری، مالی برای ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی ایران منجر به مقایسه دقیق عملکرد آنها خواهد شد و این امر افزایش بهره وری منابع بیمارستانی و افزایش رضایت بیماران و جامعه را به دنبال خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها