• کاربرد سلول های زنده قارچ phanerocate chrysosporium در حذف بیولوژیکی کروم از فاضلاب صنایع چرم سازی در مقیاس آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 536
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: دفع فاضلاب صنایع چرم سازی به محیط به دلیل غلظت های بالای کروم 3 ظرفیتی و تبدیل آن به کروم 6 ظرفیتی اثرات زیست محیطی خطرناکی را بر جای می گذارد. امروزه در مطالعات آزمایشگاهی از قارچ ها در بیوتکنولوژی محیط زیست استفاده شده است. هدف از این پژوهش که از نوع بنیادی کاربردی می باشد، تعیین حد تحمل قارچ فانروکیت کرایزوسپوریوم در پساب چرم سازی و پتانسیل آن در حذف کروم در مقیاس آزمایشگاهی است.

    مواد و روش ها: ابتدا نمونه برداری از پساب واحد کروم زنی یک کارخانه چرم سازی منتخب، به منظور تعیین مقدار ph، کل کربن آلی، کل ازت کجدال، کروم (3+) و فسفر انجام شد؛ سپس نسبت کربن به ازت در محدوده 10 تا 12 تنظیم گردید. سوش قارچ p.chrysoporium تهیه و در مقادیر 2.1%-0.35% (وزن خشک قارچ) به پساب کروم دار استریل شده در غلظت های 120-180 mg/l تلقیح شد. نمونه ها در انکوباتور شیکر قرار داده شدند. میزان رشد قارچ و حذف کروم در این مرحله تعیین و نمونه ای از پساب که کمترین کروم باقی مانده را داشتند، به نمونه بهینه برای تعیین شرایط محیطی مانند ph، دما، دور شیکر، نوع و غلظت مواد مغذی ازت دار و زمان ماند، انتخاب گردید. در این مرحله نیز میزان رشد قارچ و حذف کروم تعیین شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها