• بررسی روایی و پایایی پرسشنامه 36 گویه ای سنجش سلامت عمومی در کارکنان دانشکده پزشکی شیراز- 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 607
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: اندازه گیری درک و احساس افراد و جمعیت در مورد سلامتی خودشان به منظور ارزیابی سودمنی مداخلات و مراقبت های بهداشتی اهمیت دارد. در این میان، پرسش نامه 36 گویه ای سنجش سلامت عمومی یکی از ابزارهایی است که به طور اختصاصی برای استفاده در جمعیت عمومی و در بین  بیماران سرپایی طراحی شده است. از این رو، به منظور تعیین روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسش نامه، این تحقیق بر روی کارکنان دانشکده پزشکی شیراز در سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی صورت پذیرفت. برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی از آنالیز واریانس یک طرفه کروسکال والیس، ضریب همبستگی رتبه ای اسپرمن و رگرسیون خطی استفاده شد.

    یافته ها: از تعداد 134 پرسش نامه توزیع شده، 112 پرسش نامه (83.6 درصد) بازگردانده شد. از لحاظ پایایی، همبستگی درونی پرسش نامه در سطح 8 مقیاس موجود در پرسش نامه 0.87 بود که از حد نصاب مورد قبول (0.85) بیشتر بود. در رابطه با روایی سازه، نمره مولفه ذهنی و عملکرد جسمی به طور معنی داری با افزایش سن کاهش می یافت و همچنین امتیاز افراد متاهل در این دو جنبه به طور معنی داری کمتر از افراد مجرد بود. همچنین ضریب همبستگی بین هشت بعد پرسش نامه و نمرات مولفه و روانی قابل قبول بود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: پرسش نامه 36 گویه ای سنجش سلامت عمومی ترجمه شده، دارای روایی و پایایی قبول می باشد. اگرچه گویه های مرتبط با سلامت جسمی و روانی نیاز به اصلاح دارند، با توجه به سرعت و سهولت به کارگیری آن، توصیه می شود برای بررسی وضعیت سلامتی افراد و جمعیت مورد استفاده قرار گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها