• بررسی مشکلات جسمی ناشی از بیماری سل از دیدگاه مسلولین در شهرهای زاهدان و زابل و ارتباط آن با بعضی از مشخصات دموگرافیک آنها، 1373

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 549
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    بیماری سل، از جمله بیماری های عفونی مزمن می باشد که با مشکلات متعدد جسمی همراه بوده و درمان طولانی مدت این بیماری هم مستلزم سازگاری، مبتلایان است. در این مطالعه، جهت افزایش قدرت سازگاری بیماران، ابتدا با بیمار رابطه برقرار شد تا با شناخت مشکلات آنها به سازش بیماران کمک شود.

    روش ها: بررسی بر روی 150 بیمار مسلول که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند صورت گرفت. داده ها به وسیله پرسشنامه ها و به صورت مصاحبه های حضوری جمع آوری گردید و سپس بر اساس اولویت مشکلات به دو دسته: مشکلات ناشی از بیماری و مشکلات همراه با درمان تقسیم شدند.

    نتایج: یافته ها نشان داد که مهم ترین مشکلات جسمی ناشی از بیماری سل از نظر بیماران به ترتیب احساس ضعف و خستگی (70%)، درد سینه (52%) و سرفه (49.4%) بوده است و با اهمیت ترین مشکلات جسمی ناشی از درمان شامل: درد دست و پا (58.7%)، سرگیجه (54%)، بی حسی و گزگز دست و پا (42.7%) می باشند. همچنین مشکلات جسمی ناشی از درمان با متغیر جنس (p<0.05) و میزان تحصیلات (p<0.05) ارتباط معنی دار آماری نشان داد.

    بحث: در این مطالعه مشخص گردید که زنان و افراد بی سواد بیشتر از مشکلات درمان سل شکایت داشتند. و عوارض ناشی از درمان که با تظاهرات جسمی همراه بود احتمال می رود که بیشتر ناشی از نقص پیریدوکسین باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها