• بررسی برخی از شاخص های تغذیه ای بیماران تحت همودیالیز مراجعه کننده به مرکز دیالیز بیمارستان شهید بهشتی زنجان 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 836
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: وضعیت تغذیه ای نامطلوب در بیماران تحت همودیالیز بسیار شایع می باشد. حدود 40-30 درصد از این بیماران از محدودیت پروتئین و کالری و 15 درصد آنها از سوء تغذیه شدید رنج می برند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین برخی از شاخص های تغذیه ای بیماران تحت همودیالیز در زنجان طی سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی (descriptive) بر روی تمام بیماران تحت همودیالیز پس از کسب رضایت آنان انجام گرفت. به این منظور، شاخص های آنتروپومتری از قبیل نمایه توده بدنی، ضخامت چین پوست عضله سه سر، دور وسط بازو و دوز وسط عضله بازو با استفاده از وزنه، کالیپر و متر نواری و شاخص های آزمایشگاهی (آلبومین سرم و شمارش کل انفوسیت ها) با استفاده از 4 میلی لیتر خون وریدی در پایان جلسه دیالیز توسط پژوهشگر اندازه گیری گردیدند.

    یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که تعداد قابل توجهی از بیماران از کمی وزن (38 درصد)، 44 درصد از کاهش ذخایر پروتئین های احشایی 42.9 ,(viseral) درصد مردان و 68 درصد زنان نیز از کاهش ذخایر پروتئینی های ساختمان (somatic) رنج می بردند. در بین مردان، تحلیل ذخایر چربی و در بین زنان تحلیل ذخایر پروتئینی بیشتر مشاهده شد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع اختلالات تغذیه ای بیماران دیالیزی، مطالعه عوامل خطرساز تغذیه ای در این بیماران و روش های آموزش تغذیه به آنان جهت اصلاح وضعیت تغذیه ای توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها