• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آلودگی صوتی در شهرها یکی از مشکلات مهم زیست محیطی است که موجب اثرات زیان آوری نظیر افت شنوایی، اختلال خواب، افزایش فشار خون و ناراحتی های گوارشی در مردم شهر می شود. به منظور پیشگیری از این اثرات و دسترسی به استانداردهای توصیه شده، اندازه گیری آلودگی صوتی در شهرها امری ضروری است. این پژوهش با هدف بررسی آلودگی صوتی در شهر زنجان در سال 1386 انجام گرفته است.

    روش بررسی: جهت اندازه گیری تراز فشار صوت در مجموع 64 نمونه در طی 2 هفته نمونه برداری طبق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق مسکونی و تجاری نمونه برداری شد، که این 64 نمونه از 16 محل و برای هر محل در 4 نوبت صبح، ظهر، عصر و شب نمونه برداری شده است. شاخص های صدا در شبکه ی وزنی a قرائت شد. در این تحقیق اندازه گیری ها در ایستگاه های مورد نظر توسط دستگاه صداسنج مدل (cel-268) صورت گرفت.

    یافته ها: حداکثر مقدار تراز معادل فشار صوت در مدت زمان 30 دقیقه اندازه گیری شده در شبکه ی وزنی a نیز در طول زمان اندازه گیری شب مربوط به چهارراه صدر جهان به مقدار 72 دسی بل و در طول روز مربوط به چهارراه سعدی به مقدار 77.7 دسی بل به دست آمد. از لحاظ آماری اختلاف معنی داری بین مقادیر تراز معادل فشار صوت شب با مقادیر تراز معادل فشار صوت ظهر و عصر به ترتیب با p-value های 0.046 و 0.035 مشاهده شد ولی از لحاظ آماری اختلاف معنی داری بین مقادیر npl ,tni در بین 4 نوبت شبانه روز به ترتیب با p-value های 0.054 و 0.052 مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که شهر زنجان آلودگی صوتی بالایی در مناطق مسکونی-تجاری دارد و در مقایسه با استانداردها در اکثر موارد بالاتر از استاندارد است. در ضمن نتایج به دست آمده از این تحقیق با نتایج سایر مطالعات صورت گرفته در کشور هم خوانی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها