• اثر لوزارتان بر آپوپتوز در بافت کلیه، متعاقب انسداد کامل یک طرفه ی حالب در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 706
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هر گونه اختلال در جریان طبیعی ادرار تحت عنوان اوروپاتی انسدادی خوانده می شود. انسداد در نهایت می تواند به هیدرونفروز، آتروفی و حتی تخریب کامل عملکرد کلیه منجر شود. لوزارتان داوری مهارکننده ی گیرنده ی نوع i آنژیوتانسین ii می باشد. از این دارو برای درمان فشار خون بالا و کنترل نارسایی احتقانی قلب استفاده می شود. از طرف دیگر نشان داده اند که لوزارتان دارای اثر حفاظتی در بعضی از بافت ها متعاقب آسیب های مختلف است هدف از این مطالعه تعیین اثر لوزارتان بر آپوپتوز در بافت کلیه متعاقب انسداد کامل یک طرفه ی حالب در موش صحرایی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، موش صحرایی نر نژاد اسپراگ دالی به صورت تصادفی به پنج گروه ده تایی تقسیم شدند. در گروه اول یا کنترل، حلال دارو، در گروه دوم (unilateral ureteral obstruction, uuo) بعد از انسداد یک طرفه ی حالب، حلال دارو و در گروه سوم (uuo/los uuo/losartan) لوزارتان با دوز 60 میلی گرم در کیلوگرم تجویز شد. در گروه چهارم (sham) و پنجم (sham/los) حیوانات جراحی شدند، ولی مجرای حالب مسدود نشد. کلیه ی داروها یکبار در روز به مدت پانزده روز (شروع یک روز قبل از جراحی) به صورت خوراکی تجویز شدند. تغییرات آپوپتوتیک بافت کلیه، در روز چهارده بعد از جراحی در کلیه ی چپ گروه های مختلف به روش تانل بررسی شد.

    یافته ها: نتایج مطالعات پاتولوژیک نشان داد که در گروه uuo، انسداد یک طرفه ی حالب موجب القای آپوپتوز (1.33±15.52) در سلول های توبولی بافت کلیه می شود. تجویز لوزارتان حین انسداد حالب در گروه uuo/los توانست تعداد سلول های آپوپتوتیک (0.93±5.24) را متعاقب انسداد حالب در بافت کلیه به طور معنی دار (p<0.05) کاهش دهد. تفاوت معنی دار بین گروه کنترل(2.16±0.47)sham/loz ,(1.17±0.29)sham ,(0.91±0.26)  مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که انسداد حالب باعث القای آپوپتوز در بافت کلیه گردید و تجویز همزمان لوزارتان باعث کاهش تعداد سلول های آپوپتوتیک شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها