• بررسی میزان و طول مدت تاثیر سندوستاتین طولانی اثر در درمان بیماران مبتلا به آکرومگالی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 811
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: در سال های اخیر درمان دارویی آکرومگالی با موفقیت روز افزون هم راه بوده است. مطالعات متعدد، تاثیر سندوستاتین طولانی اثر را در درمان آکرومگالی نشان داده اند. این مطالعه به منظور بررسی سیر بیماری در نوبت های متعدد تزریق و نیز طول مدت تاثیر دارو در سال 1380 در تهران انجام شده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه ی شبه تجربی، پنج بیمار مبتلا به آکرومگالی تحت درمان با سندوستاتین طولانی اثر قرار گرفتند و در 6 نوبت تا 63 روز پس از تزریق مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از انجام تست اکتروتاید ابتدا دوز 30 میلی گرمی سندوستاتین طولانی اثر در سه نوبت تزریق و فراوانی میانگین هورمون رشد کمتر از 5 میکروگرم در لیتر در نوبت های اول و سوم تزریق مقایسه شد. سپس مدت زمان تاثیر دارو (با ملاک هورمون رشد مساوی یا کمتر از 5 میکروگرم در لیتر) بررسی شد. در سه بیمار میزان و مدت تاثیر دوز 40 میلی گرمی دارو با دوز 30 میلی گرمی آن مقایسه شد.

    یافته ها: رابطه ای بین میزان پاسخ به اکتروتاید کوتاه اثر در تست اکتروتاید، با پاسخ به سندوستاتین طولانی اثر یافت نشد. فراوانی هورمون رشد مساوی یا کمتر از 5 میکروگرم در لیتر پس از نوبت سوم تزریق بیش از نوبت اول تزریق بود (p<0.01). مدت زمان تاثیر دارو در بیمارانی که به درمان پاسخ داده بودند حداقل تا 42 روز پس از درمان ادامه یافت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: تست اکتروتاید (با روش تزریق یک دوز منفرد) آزمون مناسبی جهت پیش گویی پاسخ بیمار به درمان نیست. جهت تعیین حداکثر پاسخ دهی بیمار به دارو بهتر است بررسی هورمون رشد پس از تزریقات مکرر دارو انجام شود. بهتر است فواصل بین تزریقات دارو در هر بیمار به طور انفرادی تعیین شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها