• تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر دانش بهداشتی در دانش آموزان دبیرستانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 866
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ظهور تکنولوژی اطلاعات تاثیرات عمیقی بر زندگی انسان داشته است. شاید مهم ترین و عمیق ترین این تاثیرات در زمینه ی آموزش و یادگیری است. به نحوی که همه افراد قادرند در هر جا و هر زمان به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. توسعه ی این فناوری به حدی است که نمی توان از تاثیرات آن در زمینه ی آموزش بهداشت چشم پوشی کرد. به همین دلیل بسیاری از کشورها به اجرای برنامه های بنیادی در زمینه ی ایجاد وب سایت هایی به منظور اطلاع رسانی بهداشتی پرداختند. این مطالعه به منظور طراحی و ایجاد یک مدل مناسب اطلاع رسانی الکترونیک برای جامعه ی موردنظر و تعیین اثربخشی راهکارهای موثر در خصوص ارتقای دانش بهداشتی و افزایش توانمندی دانش آموزان دوره ی دبیرستان در استفاده از شبکه ی رایانه اجرا شد.

    روش بررسی: پژوهش حاضر بر اساس اطلاعات به دست آمده از ده پرسشنامه در زمینه اطلاعات شخصی و مهارت های کامپیوتری، بهداشت فردی، بهداشت روان، بهداشت تغذیه، بهداشت بلوغ (پسران، دختران)، بهداشت ازدواج، بهداشت محیط، بیماری های شایع، بیماری های عفونی، ایدز از 649 دانش آموز در سه دبیرستان انجام شد. این اطلاعات در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) جمع آوری گردید. در تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های t زوج و leven ’s test استفاده شد.

    یافته ها: نتایج آزمون t زوج که آموزش دانش آموزان از طریق وب سایت اطلاع رسانی بهداشتی جوان باعث افزایش دانش آنان در زمینه های فوق، حداقل 14.5 درصد (بهداشت محیط) و حداکثر 48.9 درصد (بهداشت تغذیه) و در تمامی زمینه ها از نظر آماری معنی دار بوده است (p=0.000).

    نتیجه گیری: میزان اثربخشی الگوی موردنظر در تمام شاخه های بهداشتی به استثنای شاخه ی بهداشت روان از نظر آماری معنی دار مشخص گردید. در واقع به کارگیری فناوری اطلاعات، شیوه ای انعطاف پذیر و قابل پیش بینی است. هم چنین امکان دسترسی و توانایی بهتر انجام روش های پرسش و پاسخ به صورت فعال را به طور فزاینده ای افزایش داده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها