• اثر عصاره آبی بخش های هوایی گیاه سداب بر اسپرماتوژنز در موش های نابالغ balb/c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 610
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: گیاه سداب (ruta graveolens=rg) در گذشته به منظور کاهش قوای جنسی در مردان و سقط جنین در خانم ها کاربرد داشته است. لذا در این مطالعه به طور تجربی اثر عصاره آبی این گیاه بر بافت بیضه و میزان اسپرماتوژنز مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه که از نوع تجربی می باشد، حیوانات مورد آزمایش به 3 گروه تقسیم بندی شدند. گروه کنترل که هیچ ماده ای دریافت نکردند، گروه vehicle که فقط سرم فیزیولوژیک دریافت نمودند و گروه تجربی که عصاره گیاه ruta را دریافت نمودند. (lethal dose 50)ld50 عصاره، به میزان 560 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن تعیین شد. بر این اساس، دوز sub ld50 عصاره آبی به میزان 280 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن به روش درون صفاقی به صورت یک روز در میان در طی یک هفته تزریق شد. یک ماه پس از آخرین تزریق، حیوانات بیهوش شدند و خون استخراج شده از بطن چپ قلب جهت اندازه گیری هورمون، سانتریفوژ گردید. بافت بیضه، استخراج و وزن شد، سپس جهت مطالعات بافت شناسی، فیکس شد. در این مطالعه، به منظور بررسی نتایج آماری از تست tukey ,anova استفاده شده است.

    یافته ها: مقایسه وزن بدن و بیضه ها، اختلاف معنی داری در بین گروه های آزمایشی نشان نداد. از نظر آماری، کاهش سلول های اسپرماتوژنیک (اسپرماتوگونی a با p<0.01 و اسپرماتوسیت اولیه با p<0.05) بین گروه تجربی با کنترل و vehicle معنی دار بود. در تعداد اسپرماتوگونیb ، اسپرماتید و اسپرماتوزویید، بین گروه های آزمایشی اختلاف معنی داری مشاهده نشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها