• بررسی میزان مقاومت به نالیدیکسیک اسید در سالمونلاهای تیفوئیدی و غیرتیفوئیدی جدا شده از بیماران بستری در یک دوره یکساله 85-1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 606
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نالیدیکسیک اسید از آنتی بیوتیک های گروه کینولون ها می باشد که در شرایط in vivo ,in vitro، فعالیت های خوبی بر علیه سالمونلا دارد و از این رو در درمان عفونت های سالمونلایی بخصوص انواع مقاوم به آنتی بیوتیک ها، مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که نالیدیکسیک اسید می تواند نشانگری برای کاهش حساسیت به سیپروفلوکساسین نیز باشد، لذا هدف از این بررسی ابتدا تعیین میزان شیوع عفونت سالمونلایی و سپس تعیین حساسیت و (concentration minimum inhibitory)mic سالمونلا به نالیدیکسیک اسید بوده است.

    روش بررسی: جهت اجرای تحقیق، در دوره زمانی یک ساله از ابتدای سال 1384 لغایت خرداد 1385، 1333 نمونه مدفوع بیماران مبتلا به اسهال مورد بررسی قرار گرفت. به منظور جداسازی سالمونلا، نمونه ها در محیط های اختصاصی و افتراقی کشت داده شدند. سپس با استفاده از جداول تشخیصی انتروباکتریاسه، 45 مورد (3.4%) سالمونلا بدست آمد. در ادامه با استفاده از آنتی سرم های اختصاصی، تعیین سروتایپ شدند و حساسیت آنتی بیوتیکی آنها بر اساس روش استاندارد دیسک دیفیوژن آگار تعیین گردید. در نهایت، mic دارو برای نمونه های سالمونلای مقاوم به نالیدیکسیک اسید، به وسیله آزمون e.test مشخص گردید. این تحقیق، یک مطالعه توصیفی است. نتایج توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که بر اساس آزمون فرض تفاضل نسبت ها، اختلاف آماری معنی داری بین دو روش وجود نداشت. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها