• تعیین ارتباط کشیدن قلیان با تغییرات ایجاد شده در شاخص های اسپیرومتری در افراد با شکایات تنفسی مراجعه کننده به بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص) و شهدای هفتم تیر شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 655
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: افزایش قابل توجه مصرف قلیان در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، امروزه به یک معضل اجتماعی بهداشتی تبدیل شده است. این در حالی است که پژوهش ها، سیاست ها و تلاش های اخیر بیش تر بر روی مصرف سیگار تمرکز دارند. حال آن که بسیاری از افراد حتی از سنین پایین به استعمال روز افزون تنباکو به شکل قلیان می پردازند و شواهد اولیه، بیانگر ارتباط بین کشیدن قلیان با بیماری های تنفسی، قلبی-عروقی، سرطان و حتی اگزماست. از سوی دیگر با توجه به نقش اثبات شده سیگار در بروز بیماری انسدادی مزمن ریه (chronic obstructive pulmonary disease=copd) (از آنجایی که کشیدن قلیان هم نوع دیگری از مصرف تنباکوست)، این مطالعه به منظور بررسی ارتباط قلیان کشیدن با تغییرات ایجاد شده در شاخص های اسپیرومتری افراد مراجعه کننده با شکایات تنفسی به انجام رسید.
     

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی (cross-sectional) که به روش سرشماری (census) انجام گرفت، کلیه 1014 فردی که با شکایت تنفسی در بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص) و شهدای هفتم تیر شهر تهران از ابتدای مهرماه 1382 تا انتهای شهریور 1383 تحت اسپیرومتری قرار گرفتند، بررسی شدند. اطلاعات دموگرافیک، سابقه مصرف سیگار و قلیان، مقدار و مدت زمان مصرف آن و نتایج اسپیرومتری افراد ثبت گردید. نهایتا اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری spss(version 11.5) مورد آنالیز قرار گرفت. در آنالیز داده ها از شاخص های توصیفی و تست های آماری chi-square, correlation, way anova one, t-test استفاده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها