• بررسی مقادیر سرمی اینترفرون گاما، اینترلوکین 12 و درصد سلول های ایمنی nk, cd4, cd8 در زنان مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک، غیرمتاستاتیک و افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 749
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سیستم ایمنی، توانایی پاسخ به بسیاری از تومورها را داراست، علاوه بر این، سایتوکین هایی نظیر اینترلوکین (interleukin il-12)12 و اینترفرون (interferon=ifn-γ) در ایمنی تومورها شرکت دارند و دارای اثرات ضدتوموری موثری می باشند. il-12 سبب تمایز سلول های th1 و تولید ifn-γ می گردد. ifn-γ نیز بر تولید il-12 از سلول های فاگوسیتی می افزاید، بعلاوه در ایجاد پاسخ های ایمنی سلولی نقش مهمی دارد. در این مطالعه مقادیر سرمی ifn-γ, il-12 و درصد سلول های تولید کننده  ifn-γ{لنفوسیت های cd8+ ,cd4+ و سلول های (natural killer cells)nk} در مبتلایان به سرطان پستان غیرمتاستاتیک و متاستاتیک و افراد بظاهر سالم، به منظور یافتن ارتباط مقادیر آنها با بروز بیماری و گسترش آن، بررسی و مقایسه شده است، علاوه بر این، با شمارش سلول های تولید کننده این سایتوکین ها مشخص شد که تغییر احتمالی در مقادیر سایتوکین، مربوط به تغییر در تعداد این سلول ها است یا عملکرد آنها تحت تاثیر بوده است.

    روش بررسی: از 50 بیمار مبتلا به سرطان پستان قبل از درمان که به بیمارستان های دکتر شریعتی و دی مراجعه کرده بودند، بعد از تکمیل فرم های اطلاعاتی، نمونه گیری شد و نمونه های خون تام و سرم برای انجام آزمایشات به گروه ایمونولوژی منتقل گردید . بیماران بر اساس stage بیماری به دو گروه غیرمتاستاتیک (stage i, ii) شامل 30 بیمار و متاستاتیک (stage iii, iv) شامل 20 بیمار تقسیم شدند، همچنین 26 فرد بظاهر سالم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند . مقادیر سرمی سایتوکین ها، به روش الایزا و درصد سلول ها، به روش فلوسایتومتری و به کمک آنتی بادی های دو رنگی بر ضد شاخص های cd3/cd16+cd56 ,cd4/cd8 تعیین شد. نوع مطالعه، توصیفی از نوع مقطعی مقایسه ای است. نتایج یافته های پارامتریک، با آزمون one way anova و یافته های غیرپارامتریک، با آزمون kruskal wallis, mann whitney مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها