• بررسی مفهوم تعهد سازمانی از دیدگاه اعضای هیات علمی پرستاری و مامایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 637
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نظام های آموزشی به منظور دستیابی به هدف والای خود، یعنی تعلیم و تربیت انسان ها، مستلزم برخورداری از معلمان تلاشگر، دلسوز و متعهد می باشند. معلمان متعهد با داشتن التزام عملی و احساس مسؤولیت، وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام داده و موجب افزایش کارایی، اثربخشی و بهره وری نظام آموزشی می شوند. مقاله حاضر بخشی از یک مطالعه وسیع تر است که به منظور بررسی دیدگاه و تجربیات اعضای هیات علمی پرستاری و مامایی در خصوص تعهد سازمانی انجام شده است.

    روش بررسی: با 34 تن از اعضای هیات علمی شاغل در دانشکده های پرستاری و مامایی شهر تهران مصاحبه های نیمه ساختار یافته بعمل آمد. داده ها مطابق رویکرد «نظریه پایه» استراوس و کوربین (1998) تحلیل شدند.

    یافته ها: در این مقاله، مقوله هایی بحث می شوند که در ارتباط با تجربه و دیدگاه اعضای هیات علمی از تعهد سازمانی است. این مقوله ها شامل انجام وظیفه، مسؤولیت پذیری، عشق ورزیدن به کار، از خود مایه گذاشتن، موثر و پویا بودن و هم و غم دانشجو را داشتن است.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه، مدیران آموزشی را به شناخت بیش تر از مربیان و آنچه که درک آنها از تعهد سازمانی است، قادر می سازد. این امر ممکن است به طور غیر مستقیم به طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه های آموزشی کمک نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها