• تعیین درصد فراوانی انواع درمان پنوموتوراکس خود به خودی در بیماران بستری در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در طی سال های 1379 لغایت 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 554
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: به طور عمده پنوموتوراکس غیرتروماتیک از پاره شدن بول های کوچک و بزرگ در سطح ریتین ناشی می شود. حدود 80% از بیماران مبتلا به پنوموتوراکس خودبه خودی، مردان جوان لاغر اندام و بلند قد و بدون سابقه مشکلات ریوی هستند. در بیمارن بالای 40 سال اغب بیماری قابل توجه ریوی وجود دارد که غالباً به صورت آمفیزم در سیگاری ها می باشد. پنوموتوراکس کاتامنشیال (catamential) مورد نادری است که معمولاً در چند روز اول قاعدگی و بیش تر در زنان حدود 30 سال و تقریباً همیشه در سمت راست قفسه سینه روی می دهد. درمان پنوموتوراکس خودبه خودی شامل آسپیراسیون با سوزن ساده، گذاشتن لوله توراکوستومی، انجام عمل جراحی توراکوتومی یا توراکوسکوپی، رزکسیون محل ضایعه و دوختن محل نشت، سایش پلور و حتی در موارد پیشرفته عمل پلورکتومی می باشد. اما همواره باید ساده ترین روش را جهت درمان این بیماری انتخاب کرد و از عمل جراحی، مگر در موارد خاص پرهیز نمود. به همین منظور امروزه در موارد نیاز به جراحی از روش توراکوسکوپی متصل به ویدیو (video-assisted thoracoscopy=vats) برای درمان موارد پنوموتوراکس خودبه خودی اولیه استفاده می شود. در این مطالعه نیز سعی شد تا فراوانی انواع درمان های این بیماری در یکی از مراکز آموزشی درمانی کشور مورد بررسی قرار گیرد تا علاوه بر بررسی مطلب فوق، لزوم استفاده از وسایل و روش های جدید جراحی آندوسکوپیک بررسی گردد.

    روش کار: این مطالعه گذشته نگر به صورت مشاهده ای-مقطعی انجام گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات، از روش سرشماری استفاده شد. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار epi6 مورد آنالیز توصیفی قرار گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها