• بررسی شیوع ویروس htlv-1 در بیماران تالاسمی دریافت کننده مکرر خون در شهر تهران در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 696
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ویروس (human t-cell lymphotropic virus type) htlv-1 از گروه رتروویروس ها است که عامل شناخته شده بیماری لوسمی سلول t بزرگسالان (adult tcell leukemia/lymphoma=atll) و بیماری میلوپاتی وابسته به ویروس htlv-1، فلج اسپاستیک حاره ایی (htlv1-associated myelopathy/tropical spastic paraparesis=ham/tsp) می باشد. یکی از روش های عمده انتقال این ویروس از طریق دریافت فراورده های خونی است. این مطالعه به منظور دست یابی به شیوع ویروس فوق در بیماران تالاسمی ساکن در شهر تهران که به صورت مستمر خون دریافت می کنند، انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بر روی 175 مورد بیمار تالاسمی، شامل 101 بیمار مذکر و 74 بیمار مونث صورت گرفت. سرم های بیماران به روش (enzyme linked immunosorbent assay) elisa مورد غربالگری  anti htlv-1قرار گرفتند. موارد مثبت در آزمایشات غربالگری اولیه به روش western blot تایید و تعیین تایپ شدند. نتایج توصیفی حاصله با استفاده از آزمون آماری کای دو(chi square)  در دو جنس مورد مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها: شیوع anti htlv-1 در کل بیماران مورد مطالعه برابر با 6.3%، در بیماران مذکر، 6.9% و در بیماران مونث، 5.4% بود. در این مطالعه اختلاف شیوع آنتی بادی در دو جنس از نظر آماری معنی دار نبود. میزان شیوع با تعداد واحد خون دریافتی و سن بیماران ارتباط مستقیم داشت. به طوری که با استفاده از منحنی های (receivor operating characteristic) roc سن 21 سالگی به عنوان شاخصی برای افزایش ریسک ابتلا به بیماری تعیین شد.

    نتیجه گیری کلی: با توجه به شیوع قابل توجه anti htlv-1 در بیماران مورد مطالعه به نظر می رسد شیوع عفونت در بین اهداء کنندگان شهر تهران نیز قابل توجه باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها