• مقایسه شدت درد و میزان خونریزی در تزریقات داخل عضلانی در دو محل دورسوگلوته آل و ونتروگلوته آل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 684
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نواحی ونتروگلوته آل و دورسوگلوته آل دو ناحیه مجاز در ناحیه گلوته آل برای تزریقات داخل عضلانی می باشد. این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه شدت درد و میزان خونریزی حاصل از این تزریقات در دو ناحیه ونتروگلوته آل و دورسوگلوته آل انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 67 بیمار بستری در بخش جراحی مردان در بیمارستان پنجم آذر گرگان که دارای دو نوبت تزریق داخل عضلانی از یک دارو به فاصله24 ساعت بودند، انتخاب شدند. برای هر بیمار، یک تزریق در ناحیه دورسوگلوته آل و تزریق دیگر در ناحیه ونتروگلوته آل انجام گردید. اطلاعات حاصل از هر تزریق ثبت و با استفاده از نرم افزار آماری spss-11.5 و آزمون های آماری کولموگرف- اسمیرنف و رتبه ای ویلکاکسون با سطح معنیدار 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در ناحیه دورسوگلوته آل 83.5 درصد از بیماران درد خفیف و یا متوسط داشتند. در حالی که 88 درصد از بیماران در ناحیه ونتروگلوته آل درد متوسط داشتند و 9 درصد از آنها هیچ دردی نداشتند. متوسط شدت درد در ناحیه دورسوگلوته آل 1.682±50.79 و در ناحیه ونتروگلوته آل 1.878±40.79 تعیین شد. متوسط میزان خونریزی در دورسوگلوته آل 102±0.73 میلیمتر و در ناحیه ونتروگلوته آل 0.047±0.19 میلیمتر تعیین گردید. بین شدت درد و میزان خونریزی در دو ناحیه اختلاف معنیداری به دست آمد (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تزریقات داخل عضلانی در ناحیه ونتروگلوته آل نسبت به ناحیه دورسوگلوته آل، شدت درد و خونریزی کمتری را در پی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها