• فراوانی اشریشیاکلی تولیدکننده شیگاتوکسین در بیماران با کولیت هموراژیک مراجعه کننده به بیمارستان های تهران (سال 1383)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 524
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: اشریشیاکلی های تولیدکننده شیگاتوکسین (stec) به سروتایپ های مختلف o تعلق داشته و یکی از عوامل اتیولوژیک اسهال می باشند. سویه های stec نه تنها به عنوان عامل انتریت همراه با سالمونلاهای غیرتیفوئیدی و کمپیلوباکتر مطرح می باشند، بلکه عامل ایجاد دو عارضه مهم سندرم اورمی همولیتیک و کولیت هموراژیک نیز هستند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی اشریشیاکلی تولیدکننده شیگاتوکسین در بیماران با کولیت هموراژیک مراجعه کننده به بیمارستان های تهران بود.

    روش بررسی: در این پژوهش فراوانی اشریشیاکلی های تولیدکننده شیگاتوکسین (stec) در افراد با کولیت هموراژیک در دو جمعیت انسانی شامل افراد مبتلا به کولیت هموراژیک (گروه بیماران 70 نمونه) و افراد دارای اسهال (گروه کنترل 70 نمونه) در 6 ماه اول سال 1383 مورد بررسی قرار گرفت. برای جستجوی ژن stx و یافتن سویه های stec از روش pcr و برای شناسایی سروگروپ های stec از روش آگلوتیناسیون روی لام با استفاده از آنتی سرم های اختصاصی استفاده گردید. سپس با تکثیر ژن  flic و برش محصول pcr با آنزیم hhaι و مقایسه با بانک اطلاعاتی ژن flic سروتیپ های سویه ها مشخص گردید.

    یافته ها: 2 نمونه (2.9 درصد) از جمعیت بیماران مبتلا به کولیت هموراژیک و 12 نمونه (17.1 درصد) از جمعیت افراد اسهالی دارای stec بودند. این یافته ها حاکی از آن است که بین جداسازی stec و کولیت هموراژیک ارتباط معنیداری وجود نداشت. ولی بین اسهال و جداسازی stec رابطه معنی داری وجود داشت (p<0.05). سروتیپ هایی که دراین مطالعه جدا شدند عبارتند از: o142:h48 در گروه بیماران و o111:h23, o26:h4, o126:h6,o126:h47 در گروه کنترل که در هیچ گزارشی از آنها به عنوان عامل کولیت هموراژیک یاد نشده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها