• مقایسه اثر آتروپین و هیوسین ان - بوتیل – بروماید (nbb) بر همودینامیک، تهوع و استفراغ در بیهوشی با راه هوائی ماسک حنجره ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 666
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: استفاده از راه هوائی ماسک حنجره ای (laryngeal mask air way, lma) برای اداره راه هوایی عمل های انتخابی کوتاه مدت توصیه شده است؛ اما افزایش ترشحات راه هوایی و اسپاسم حنجره از عوارض آن است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر آتروپین و هیوسین ان - بوتیل – بروماید (nbb) بر همودینامیک و تهوع استفراغ در بیهوشی با راه هوائی ماسک حنجره ای انجام پذیرفت.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور 100 بیمار 50-20 ساله با کلاس 1 و 2 انجمن بی هوشی آمریکا با lma تحت بیهوشی عموم ی کمتر از یک ساعت برای انجام عمل انتخابی جراحی عمومی و ارتوپدی در بیمارستان شهید بهشتی بابل طی سال های 87-1386 قرار گرفتند. بیماران به طور تصادفی به صورت یک درمیان به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. ضربان قلب و فشارخون اولیه بیماران اندازه گیری شد. به هردو گروه میدازولام 0.05 mg/kg، مورفین 0.1 mg/kg و فنتانیل 1.5 mcg/kg به عنوان پیش دارو تجویز شد. سپس به گروه اول 0.5 mg آتروپین و به گروه دوم 10 mg هیوسین nbb با حجم مساوی 5 ml وریدی تزریق و پس از دو دقیقه همودینامیک کنترل شد. القاء بیهوشی با تیوپنتال سدیم (5 mg/kg) انجام و lma گذاشته شد. سپس تعداد ضربان قلب و میزان فشارخون در دقایق متعدد ثبت گردید. در پایان عمل جراحی و خروج lma میزان ترشحات راه هوائی بیماران بر اساس نیاز به دفعات ساکشن مورد بررسی قرار گرفت و شدت تهوع و استفراغ پس از عمل با توجه به نیاز بیماران به آنتی امتیک در ریکاوری و بخش به فواصل 6-2 ساعت پس از عمل بررسی و ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss-13 و با آزمون های آماری کای اسکوئر، یومن ویتنی و repeated measurement  تجزیه و تحلیل شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها