• اثر میدان الکترومغناطیسی ضعیف بر مرگ جنینی داخل رحمی و مگاکاریوسیت های مغز استخوان نوزادان موش nmri

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 488
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: میدان های الکترومغناطیسی ضعیف (l.e.m.f) توسط دستگاه های مختلفی که با نیروی الکتریسیته کار می کنند؛ تولید می شوند. این مطالعه به منظور تعیین اثر میدان الکترومغناطیسی ضعیف بر مرگ جنینی داخل رحمی و مگاکاریوسیت های مغز استخوان نوزادان موش nmri انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی 64 سر موش ماده نژاد nmri با سن حدود 8-6 هفته تهیه و در حیوان خانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک نگهداری شدند. هر دو سر موش ماده با یک سر موش نر هم قفس شدند و به واسطه مثبت شدن پلاک واژینال روز صفر حاملگی تعیین شد. موش های حامله به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مورد قرار گرفتند. گروه مورد در روزهای 11-7 حاملگی به مدت 8 ساعت در روز در معرض امواج الکترومغناطیسی با قدرت 0.5mt ,50 hz قرار داده شدند. تعداد نوزادان زنده و مرده به دنیا آمده و وزن آنان ثبت گردید. نوزادان زنده در روز پانزدهم بعد از تولد پس از بیهوشی تشریح شدند و به روش فشردن تیبیا و کل ستون فقرات مقدار 1میلی لیتر از مغز استخوان جمع آوری و به نسبت 1:1 با محیط imdm در لوله (fulcon) 15 cc ترکیب شدند. سلول های منونوکلئار جداسازی شد و شمارش سلولی بر روی لام نئوبار با عدسی شئی 40 انجام شد. نتایج توسط آزمون تی تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: میانگین وزن نوزادان یک روزه در گروه مورد و شاهد از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت (p<0.05). میانگین تعداد نوزادان مرده در گروه مورد بیشتر از گروه کنترل بود (p<0.05). میانگین تعداد مگاکاریوسیت ها در گروه مورد نسبت به گروه کنترل با دو روش لام نئوبار و هموسیتومتری افزایش یافت؛ ولی این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که در معرض قرار دادن موش های باردار با امواج الکترومغناطیسی ضعیف سبب افزایش تعداد مگاکاریوسیت ها و مرگ جنینی داخل رحمی شده و همچنین سبب کاهش وزن نوزادان زنده می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها