• فراوانی هپاتیت c, b و عفونت با hiv در اهداء کنندگان خون و بیماران مراجعه کننده به سازمان انتقال خون گرگان در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مشاوره قبل از اهدا خون و انجام آزمایش های غربالگری از نظر بیماری های منتقله شایع از طریق انتقال خون نظیر هپاتیت c, b و ایدز در تضمین سلامت خون از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی این بیماری ها نزد اهداکنندگان خون با مراجعین سرپایی به آزمایشگاه انتقال خون و بررسی صحت روش های تشخیصی الیزا انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی روی آزمایش های hiv ab, hcv ab, hbsag به روش الیزا روی کلیه نمونه خون های اهدا شده در پایگاه انتقال خون گرگان و بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه این مرکز در سال 1382 انجام گرفت و در صورت مثبت بودن آزمایش الیزا آزمایش های تأییدی نوترالیزاسیون برای riba, hbsag برایwestern blot, hcv ab  برای hiv ab انجام گردید.

    یافته ها: 2.5 درصد اهداءکنندگان در مقایسه با 13 درصد بیماران از نظر 3, hbs ag درصد اهداءکنندگان در مقایسه با 8.3 درصد بیماران از نظر 0.35, hcv ab درصد اهداءکنندگان در مقایسه با 2.04 درصد بیماران از نظر hiv مثبت بودند. همچنین در اهداءکنندگان 92 درصد موارد واکنش دار از نظر 20.1, hbs ag درصد از نظر hcv ab و صفر درصد از نظر hiv به روش الیزا در روش های تأییدی نیز مثبت شدند. در حالی که در بیماران مراجعه کننده 97 درصد موارد واکنش دار از نظر 47, hbs ag درصد از نظر 60, hcv ab درصد از نظر hiv به روش الیزا در روش های تأییدی مثبت شدند.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد میزان فراوانی هپاتیت b, c و ایدز نزد بیماران سرپایی که به نحوی جزء گروه های پرخطر محسوب می شوند، بیشتر از اهداءکنندگان بوده است و نیز آزمایش hbsag در مقایسه با آزمون های hcv, hiv به روش الیزا از صحت بالاتری برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها