• میزان رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان های نظامی از ارایه خدمات

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 584
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     اهداف: دیدگاه بیماران در ارتقای کیفیت ارایه سرویس های درمانی هم پای نقطه نظرات مدیران و برنامه ریزان سیستم سلامت، حایز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایت مندی بیماران بستری از نحوه ارایه خدمات بیمارستانی در 6 بیمارستان نظامی واقع در نقاط مختلف کشور انجام شد.

    روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 696 بیمار به روش نمونه گیری تصادفی از میان بیماران بستری در 6 بیمارستان نظامی (از هر بیمارستان 116 بیمار) در نقاط مختلف کشور از تیر تا شهریور ماه 1386 انتخاب شدند. پس از ترخیص، چک لیستی حاوی اطلاعات شخصی جمعیت شناختی و همچنین پرسش نامه تعیین سطح رضایت مندی از ارایه خدمات بیمارستانی، برای تمامی بیماران تکمیل شد. پاسخ ها در مقیاس لیکرت 5 گزینه ای "کاملاً ناراضی" (1 نمره) تا "کاملاً راضی" (5 نمره) طراحی شد. در تجزیه و تحلیل نهایی، کسب نمره 3 و کمتر از آن به عنوان عدم رضایت و بیش از 3 به عنوان رضایت از ارایه خدمات در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: 684 نفر (98.2%) از مراجعان از نحوه ارایه خدمات بیمارستانی اظهار رضایت نمودند. رضایت بیماران از نحوه ارایه خدمات بیمارستانی در بخش های مختلف اختلاف آماری معنی داری داشت (p=0.013). بیشترین تعداد پاسخ "ناراضی" و "کاملاً ناراضی" مربوط به امکانات رفاهی و کمترین آن مربوط به خدمات پزشکی بود.

    نتیجه گیری: بیماران بستری از ارایه خدمات در بیمارستان های نظامی در سطح کشور رضایت مطلوبی دارند. نیاز به توجه ویژه مدیران در جهت اصلاح فرآیندهای اداری و توسعه خدمات بیمه ای در کنار توجه به ارایه مطلوب خدمات پزشکی و پرستاری، ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها