• بررسى تأثیر ازن بر میزان حذف کیستهاى ژیاردیا از آب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 625
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: ژیاردیا تک یاخته تاژکداری است که انگل روده انسان و حیوانات می باشد. اگرچه روش معمول انتقال آن شخص به شخص است اما این انگل یکی از مهمترین عوامل بیماریهای منتقله از آب محسوب می شود. افزودن کلر به آب با مقادیر متعارف نمی تواند آنرا از بین ببرد. ازن یک گندزداى عالى است و مى تواند حتى میکروارگانیسم هاى خیلى مقاوم به گندزداهاى متداول را غیرفعال کند. ازن بطور متناوب جهت گندزدایى آب آشامیدنى استفاده مى شود. هدف از این مطالعه، بررسى مقدار ازن مصرفى جهت از بین بردن کیستهاى ژیاردیا از آب مى باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه از نوع تجربی بوده و از روش تخلیه کرونا جهت تولید ازن استفاده گردید. کیستهای ژیاردیا لامبلیا با روش تغلیظ شیب غلظت با سوکروز، جداسازی شده و با لام thoma ده بار شمارش شد و میانگین آن محاسبه گردید. سوسپانسیونی حاوی 120.000 cyst/lit در زمانهای 9، 7 و 5 دقیقه و با غلظت 1.3 mg/lit در سه محیط آب شهرى، آب مقطر و سرم فیزیولوژى تحت تأثیر ازن قرار گرفت. در آزمون دیگرى تأثیر گذشت زمان بر مقاومت کیستهای ژیاردیا در یک دوره 6 روزه و در روزهاى اول، سوم و ششم، با غلظت و زمان هاى تماس مختلف در زمانهای 9، 7، 5، 3 و 1 دقیقه با غلظت mg/lit2 در محیط آب شهرى ارزیابی شد.

    نتایج: ازن با غلظت 1.3 mg/lit در زمانهاى 5 و 7 دقیقه قادر به حذف کامل کیستهاى ژیاردیا نبود درحالیکه با افزایش زمان به 9 دقیقه کلیه کیستها از محیط آبى حذف گردیدند. هنگامیکه آزمایشها با آب مقطر و سرم فیزیولوژى انجام شد، کلیه کیستها در تمامى زمانهاى تماس از بین رفتند. در آزمایش دیگرى در روز اول، در زمانهاى 7 و 9 دقیقه، 100 درصد کیستها حذف شدند. درحالیکه در روزهاى سوم و ششم، راندمان حذف در زمانهاى 7 و 9 دقیقه کاهش یافت و کیستهاى زنده قابل مشاهده بود.

    بحث و نتیجه گیری: آب مقطر و سرم فیزیولوژى در آزمایش اختلال ایجاد نموده و نتایج صحیحى بدست نمى آید. به همین دلیل در این مطالعه از آب شهرى کلرزدایى شده استفاده شد. با گذشت زمان، شرایط محیطى براى ادامه حیات کیست با مشکل مواجه مى شود. از اینرو احتمالاً دیواره کیست به مرور زمان مقاومتر شده و از بین بردن همه کیستهاى ژیاردیا با همان ct روز اول امکان پذیر نمى باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها