• تاثیر جزوات آموزشی مقابله با بلایا بر میزان آگاهی افراد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 480
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف. بلایای طبیعی هر ساله هزاران قربانی گرفته، خسارات مالی فراوانی وارد می کنند. در تمامی حوادث اولین کسانی که اقدام به نجات مصدومان می کنند، افرادی هستند که در محل حادثه حضور دارند. در این پژوهش تاثیر جزوات آموزشی مقابله با اثرات بلایای طبیعی بر آگاهی مردم بررسی شد.

    روش ها. این پژوهش به صورت پیش آزمون و پس آزمون در مناطق افسریه، وصال شیرازی و پاسداران شهر تهران انجام شد. بلوک ها و خانوارهای ساکن مناطق به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس، افرادی در بلوک ها (65-15 ساله) پرسش نامه اول را تکمیل کردند. حجم نمونه، طبق اصول علمی 380 نفر در هر منطقه با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. برای جمه آوری داده ها از پرسش نامه 20 گویه ای 4 گزینه ای در هشت مولفه (زلزله، آتش  سوزی، سیل، یخ بندان، مواد شیمیایی، رعد و برق، جبهه آتش و آتشفشان) استفاده شد؛ در انتهای مصاحبه جزوات آموزشی به افراد داده شد. پس از 2 هفته مجدداً پرسش نامه توسط همان فرد قبلی تکمیل شد. سپس، اطلاعات جمع آوری شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها. 53.4% نمونه ها زن بودند. میانگین سنی زنان 26.1 و مردان 27 سال بود. 35.5% در منطقه 3، 31.8% در منطقه 6 و 32.7% در منطقه 14 ساکن بودند. بیشترین آگاهی قبل از ارایه جزوات مربوط به سیل و کمترین آگاهی مربوط به یخبندان بود. بیشترین آگاهی بعد از ارایه جزوات آموزشی مربوط به آتشفشان و کمترین آگاهی در مورد آتش سوزی بود.

    نتیجه گیری: جزوات آموزشی مقابله با بلایای طبیعی، در تمامی زمینه ها باعث افزایش آگاهی افراد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها