• بررسی ارتباط هپاتیت های c, b با ترومبوز وریدهای عمقی (dvt) در افراد معتاد تزریقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: hbv, hcv به عنوان دو عامل ایجاد عوارض وخیم کبدی، عوارض خارج کبدی زیادی نیز دارند، که از آن جمله، مسیر مبتلایان، به سمت ایجاد سندرم آنتی فسفولیپید است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط احتمالی هپاتیت های c, b با ایجاد ترومبوز در معتادان تزریقی، به عنوان افراد در معرض خطر این بیماریها، و به منظور اتخاذ روشهای پیشگیری مناسب، طراحی و اجرا گردید.

    مواد و روش کار: در این مطالعه ی مقطعی، 148 معتاد تزریقی مراجعه کننده به بیمارستانها و درمانگاههای شهر اصفهان، بین سالهای 81 تا 83، به روش غیر احتمالی آسان وارد مطالعه شدند. وجود ترومبوز در افراد مورد مطالعه با معاینات بالینی تعیین گردید و در صورت وجود ترومبوز، اندام درگیر و فاصله زمانی بین ایجاد ترومبوز و مصرف مواد مخدر تزریقی ثبت شد. سپس افراد به دو گروه تقریباً مساوی واجد ترومبوز (72 نفر (48%)) و فاقد ترومبوز (76 نفر (52%)) تقسیم شدند. همچنین اطلاعات زمینه ای و دموگرافیک افراد ثبت شده، تستهای hcv-ab, hbs-ag با روش الیزا جهت تشخیص موارد مبتلا به هپاتیت های c, b از آنها به عمل آمد. سپس ارتباط نتایچ آزمایشات هپاتیت و نیز ارتباط فاکتورهای زمینه ای با ترومبوز بوسیله ی تستهای مجذور کای و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته، p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: هپاتیت c در 45.8% افراد با سابقه ترومبوز و 34.2% افراد بدون سابقه ترومبوز مشاهده گردید. هپاتیت b نیز در 16.6% افراد با سابقه ترومبوز و 9.2% افراد بدون سابقه ترومبوز موجود بود. رابطه ی معنی داری بین ابتلاء به هپاتیت های c, b با ایجاد ترومبوز مشاهده نگردید (p>0.05). بین مدت زمان مصرف مواد مخدر تزریقی با هپاتیت b، هپاتیت c، و ایجاد ترومبوز ارتباط معنی داری وجود داشت (p=0.000). بیشترین ناحیه درگیر، ترومبوز ساق پای راست بود (%33.3).

    بحث: ابتلاء به هپاتیت های ویروسی c, b شانس ایجاد ترومبوز را افزایش نمی دهد. از آنجائی که مطالعات دیگر افزایش میزان آنتی بادی آنتی کاردیو لپتین را در این بیماران نشان داده اند و نیز نتایج متناقضی در دنیا گزارش شده است، این مورد، تحقیق و تفحص بیشتری را با انجام آزمایشات دقیق تر می طلبد. از سوی دیگر، با افزایش مدت زمان مصرف مواد مخدر تزریقی، شانس ابتلا به هپاتیت های c, b و ترومبوز افزایش می یابد که در این زمینه، دادن آموزش و اطلاع رسانی به جامعه ی معتادین لازم و مفید می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها