همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه روش «بلوک دیجیتال ترانس تکال» با روش «بلوک دیجیتال مرسوم» در بی حس کردن انگشت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 934
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه: ترومای انگشت یکی از آسیب های شایع ارتوپدی می باشد که می توان از طریق بی حسی موضعی مورد بررسی و درمان قرار داد. روش مرسوم بی حسی موضعی همان بلوک دیجیتال است که اعصاب دیجیتال انگشت را در دو طرف بی حس می کند. هدف از این مطالعه مقایسه روش کمتر شناخته شده بی حسی یعنی بلوک دیجیتال ترانس تکال با روش مرسوم می باشد.

    مواد و روش ها: مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی آینده نگر از آبان 84 لغایت شهریور 85 بر روی بیماران مراجعه کننده به یک مرکز درمانی که به نحوی به علت آسیب یکی از انگشت ها نیاز به عمل جراحی پیدا کرده بودند، صورت گرفت. در هر یک از بیماران یکی از دو روش به صورت تصادفی اعمال شد و بیماران در دو گروه 50 نفری قرار گرفتند. این دو گروه از نظر زمان بی حسی و نیاز به بی حسی مجدد یا استفاده از روش دیگر بی حسی مقایسه شدند.

    یافته ها: متوسط زمان بی حسی (دوام بی حسی) در گروه اول با روش بلوک ترانس تکال 34.12 (transthecal block) دقیقه و در گروه دوم با روش بلوک مرسوم 33.48 (traditional block) دقیقه بود و بین آنها تفاوت معنی داری وجود نداشت. در گروه اول در هیچ موردی نیاز به بی حسی مجدد یا کمکی (از نظر میزان بی حسی نه زمان بی حسی) نبود ولی در گروه دوم، 5 مورد نیاز به بی حسی مجدد یا کمکی پیدا و بین آنها تفاوت آماری معنی داری وجود داشت(p<0.05).

    نتیجه گیری: روش بلوک ترانس تکال با توجه به نیاز به حجم کمتر لیدوکائین، تعداد تزریق کمتر، یکسان بودن زمان بی حسی و ایجاد بی حسی مؤثرتر (به گونه ای که نیاز به استفاده از روش های دیگر بی حسی یا تزریق مجدد بی حسی نبود) و احتمال آسیب شریانی عصبی در روش مرسوم، جایگزین مناسبی برای روش مرسوم می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها