• تغییرات کمی، غیرکیفی، در سطح آنتی بادی mumps igg ناشی از سیکل freez –thaw

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 456
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: همیشه، نتیجه تست های سرمی بر روی سرم هایی که یک یا چند بار ذوب و مجددا فریز شده اند با این سئوال همراه است که این نتایج قابل قبول نیست و آیا با افت نتیجه و منفی کاذب همراه است؟ هدف این مطالعه آزمایشگاهی تعیین تاثیر سیکل های ذوب شدن-فریز شدن سرم نمونه ها، بر سطح آنتی بادی اوریون می باشد.

    مواد و روش کار: این مطالعه شامل 25 نمونه سرم بود که پس از نمونه گیری در یخچال و حرارت 20- درجه سانتیگراد فریز شدند. پس از یک هفته ذوب شدند و تحت آزمایش اول قرار گرفتند. پس از آن مجددا در حرارت 4+ درجه سانتیگراد فریز شدند. پس از گذشت یک هفته مجددا ذوب شدند. پس از دومین ذوب شدن، نمونه ها تحت همان آزمایش mumps igg به روش   elisa قرار گرفتند. نتایج به صورت (immune serum ratio) یا isr اول و دوم و درصد تغییرات آنها ثیت گردید. مدل رگرسیون خطی برای بررسی درصد تغییرات isr به کار برده شد و مورد آنالیز قرار گرفت.

    نتایج: بر اثر سیکل های فریز شدن-ذوب شدن، سه نوع تغییر در سطح آنتی بادی اوریون به روش الایزا اتفاق افتاد: در 44% موارد سطح isr ثابت بود. که عمدتا در جنس مونث و سن 13-8 سال دیده شد. در 32% موارد کاهش سطح isr وجود داشت، که در مردان با isr اول بیش از 4 و سن بین 19-14 سال گزارش شد. افزایش سطح isr در 24، موارد در مردان 12-10 ساله ای گزارش شد که سطح isr اول کمترین و بین 2-1 بود. با استفاده از مدل رگرسیون، سطح isr اول یک فاکتور اساسی در درصد تغییرات isr دوم بود ولی نه جنس و نه سن، اثر قابل توجهی نداشتند.

    نتیجه گیری و بحث: گرچه سطح آنتی بادی که با isr نشان داده می شود، تحت تاثیر سیکل های فریز-ذوب شدن قرار می گیرد، ولی این تغییرات سبب منفی کاذب تست ها نمی شوند. به عبارت دیگر تاثیر محدود کمی و نه کیفی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها