همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • برداشتن آرتروسکوپیک کیست گانگلیون پشت مچ دست (نتایج کوتاه مدت)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه: کیست گانگلیون شایع ترین توده مچ دست می باشد که اغلب بیماران با شکایت ضعف و درد در مچ دست مراجعه می کنند. روش های درمانی متعددی برای کیست گانگلیون وجود دارد که جدیدترین آن برداشتن آرتروسکوپیک است. هدف این گزارش بررسی نتایج کوتاه مدت این روش است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه از نوع «بررسی پیاپی موردها» 13 ,(case series) بیمار با کیست گانگلیون پشت مچ دست از آبان 1384 تا مرداد 1386 در یک مرکز آموزشی درمانی در تهران تحت برداشتن آرتروسکوپیک قرار گرفتند. 10 بیمار زن و 3 بیمار مرد بودند و میانگین سن آنان 29.8 سال بود. همه بیماران از درد مبهم، تورم و محدودیت حرکات مچ دست شکایت داشتند. سه بیمار قبل از مراجعه برای تأیید تشخیص، تحت ام آر آی قرار گرفته بودند و 4 بیمار نیز قبلاَ تزریق داخل کیست داشتند. میانگین زمان پیگیری 12 ماه (19-7 ماه) بود.

    یافته ها: دامنه حرکات مچ دست بعد و قبل از عمل مقایسه شدند و بهبود حرکت فقط در خم شدن مچ دست به عقب دیده شد. قدرت گرفتن اجسام بعد از عمل نیز به طور مشخص نسبت به سمت مقابل بهبود یافت. در هیچ یک از موارد ناپایداری اسکافولونیت مشاهده نشد، فقط یک مورد گانگلیون پس از6  ماه عود کرد و هیچ عارضه ای بعد یا حین عمل به وجود نیامد.

    نتیجه گیری: گانگلیونکتومی به روش آرتروسکوپیک یک جایگزین مناسب و قابل اعتماد با اسکار کمتر است و نسبت به روش باز قابل قبول تر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها