• تأثیر الگوی تعدیل شده تسلط آموزی بر یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان پرستاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آموزش بالینی مؤثر نیازمند استفاده از روش های آموزشی می باشد که توانایی ایجاد سطح مناسبی از دانش و عملکرد را در دانشجویان داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر الگوی تعدیل شده تسلط آموزی بر یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان پرستاری بود.

    روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون، 52 دانشجوی پرستاری با روش سرشماری انتخاب و در گروه های 4 تا 5 نفره، به صورت تصادفی به 6 گروه شاهد و 6 گروه تجربی تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون های شناختی و عملکردی، دانشجویان گروه های شاهد با روش سنتی و دانشجویان گروه های تجربی با الگوی تعدیل شده تسلط آموزی، به مدت 12 روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت، پس آزمون ها گرفته شد. برای جمع آوری داده ها یک آزمون پیشرفت تحصیلی و چهار چک لیست طرح گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های ویلکاکسون و من- ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: آموزش بالینی با دو روش سنتی و الگوی تعدیل شده تسلط آموزی در ارتقای یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان مؤثر بود. در مقایسه اختلاف میانگین های پیش آزمون و پس آزمون یادگیری شناختی و عملکردی دو گروه، اختلاف میانگین یادگیری شناختی و عملکردی گروه تجربی در تمامی موارد از گروه شاهد بیشتر بود.

    نتیجه گیری: تأثیر الگوی تعدیل شده تسلط آموزی در یادگیری شناختی و عملکردی دانشجویان پرستاری بیشتر از روش سنتی آموزش بالینی است. بنابراین، پیشنهاد می گردد که از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها