• تحلیل کیفی و نحوه مدیریت پسماندهای مراکز بهداشتی – درمانی شهر بندرعباس، سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 566
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی، مواد زاید تولیدی در مراکز بهداشتی-درمانی است که به علت دارا بودن عوامل خطرناک از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان زباله تولیدی، ارزیابی مشخصات فیزیکی اجزای تشکیل دهنده و نیز نحوه مدیریت پسماندهای تولیدی در مراکز بهداشتی – درمانی شهر بندرعباس می باشد.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی، 29 مطب پزشکی، 29 مطب دندانپزشکی، 19 درمانگاه و 8 پایگاه بهداشتی انتخاب و از هر مکان چهار نمونه (دو نمونه در فصل تابستان و دو نمونه در فصل زمستان) و در مجموع 340 نمونه برداشت شد. نمونه ها به صورت دستی جداسازی و به چهار بخش مختلف تفکیک و با استفاده از ترازوی آزمایشگاهی توزین شدند. جهت بررسی مدیریت زباله های تولیدی نیز از ابزار چ کلیست و مشاهده استفاده گردید.

    نتایج: مجموع کل پسماند تولیدی برابر با 46689.91 کیلوگرم در سال می باشد. بیشترین میزان پسماند تولیدی در درمانگاه و کمترین آن مربوط به پایگاه های بهداشتی بود. بیشترین نوع زباله تولیدی مربوط به پسماندهای شبه خانگی و بالقوه عفونی و کمترین نوع، پسماندهای تیز و برنده بود.

    نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد با توجه به اینکه بیشترین زباله تولیدی از نوع شبه خانگی و بالقوه عفونی است با مدیریت صحیح و تفکیک در محل می توان حجم پسماندهای خطرناک را کاهش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها